Gå till innehåll
fredag 09 januari 2026
simon15

Köpråd: DC på 5 meter med budget på ca 70t kr

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är på jakt efter min första båt som primärt skall användas för dagsturer i och runt Mälaren och eventuellt någon längre tur i skärgården med hjälp av tält, ruff, STF vandrarhem för primärt mig och min sambo, men ibland även vänner. Har viss båtvana i och med uppväxt med båt inom familjen av liknande storlek (Bella 530 excel). Vill också kunna använda den till lite vattensport.

Det jag letar efter är en DC-båt runt 5 meter gärna med ruff med övernattningsmöjlighet. Min budget är just nu som mest 70 000 kr men såklart gärna mindre för buffert för andra saker. Båtplats har jag fått garanti på till nästa säsong av klubben men vill redan nu sondera terrängen och kanske göra inköpet i höst och använda sommaren till att titta runt lite på bryggor.

Gällande motor har jag inte tänkt så mycket och vet inte om inom- eller utombordare spelar jättemycket roll. Försäkringspremien skiljer sig inte jättemycket i denna prisklass när man har båten liggandes hos klubb. Så klart vore fyrtaktare eller direktinsprutad tvåtakt att föredra, och finns vissa exemplar inom budget som erbjuder det, men är kanske inget måste?

Annars kollar jag mycket på om exemplaren har en nyligen renoverad/genomgången motor (då många motorer är 30 år gamla) samt om kapellet är fräscht/nytt då detta annars är kostnader som kan sticka iväg senare. Har kollat på HT men de fallet mig inte i smaken av flera anledningar.

Följande modeller är de jag kollat på och försökt lista lite för- och nackdelar med varje modell utifrån mina krav. Någon som har några synpunkter ang. nämnda modeller eller rekommendationer på andra?

Spoiler

Ryds 530 DC

Fördelar

• Stabilt skrov
  • Övernattningsbar ruff
  • Utfällbart bord
  • Populär båt med bra andrahandsvärde

Nackdelar

• Dyr
  • Ingen solbädd

Ryds 475 GTS

Fördelar

• Billig
  • Snabb

Nackdelar

• Kort
  •  Smal (sämre stabilitet vid lite vågor)
  • Ingen solbädd
  •  Ingen ruff

Flipper Flash 600 DC

T.ex. denna med riktigt fin solbädd

Fördelar

• Stor och stabil
  • Solbädd (vissa modeller?)
  • Inombordare (försäkring)

Nackdelar

• Inombordare (svår att serva om man ska försöka lära sig det själv)
  • Dyr
  • Ofta gamla exemplar

Flipper 535 GT

Fördelar

• Över 5 meter (jämf 470)

Nackdelar

• Ingen egentlig ruff

Flipper 470 GT

Fördelar

• Billig

Nackdelar

• Ingen ruff
  • Liten båt

SeaRay 180

T.ex. denna, dock lite över budget men bra motor

Fördelar

• Mycket båt för pengarna
  • Solbädd (vissa modeller?)
  • Bra öppen planlösning

Nackdelar

• Ingen egentlig ruff
  • Amerikanare (dåligt andrahandsvärde/osäkra exemplar?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle slå ett slag för Flipper Flash för den budgeten som du angav. Med den får du mycket båt för pengarna. Och den har bla. en liten ruff i förpiken där man kan övernatta om man inte är för finkänslig, har ett fika och matbord man kan ställa upp (om ägaren fortfarande har det kvar eller om förste ägaren kryssade för det bland tillvalen) samt mycket bra sjöegenskaper dock kanske inte i full storm. Nackdelen är att den är 6 m lång för du ville väl ha max 5 meter? Men att hitta en DC som är max 5 m eller mindre blir svårt då får det nästan bli en liten sportbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en Sea Ray 180 med inombordare i flera år och jag kan väl i stort sett rekommendera den, med medskicket att en äldre båt kan kräva mekande. Jag hade bytt ut en hel del på den när jag sålde den, men det var inga problem att sälja. Sea Ray har rätt bra rykte vad jag vet, kan vara värre med Bayliner kanske. Hade samma budget som du en gång i tiden men önskar att jag lagt säg 30000-50000 mer för att få en lite nyare och mer problemfri båt. Men lärorikt var det 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...