saltpeter 11 Postad 29 September , 2018 Hej ! Jag är van, från min gamla Yanmar YSM 12G, att man fyllde sjövattensidan med glykol inför vinterförvaring. Detta stod även i instruktion från återförsäljaren. I instruktionsboken till min nya Yanmar 3YM30 från 2013 står det däremot att man enbart tömmer sjövattensidan via två dräneringsventiler. Hur gör ni andra - följer ni Yanmars instruktioner eller fyller ni med glykol? Har tidigare intalat mig själv att glykolen skyddar mot korrosion i värmeväxlare med anslutningar. Kan tillägga att jag även har en saildrive SD20 som jag förstått fungerar som sjövattenintag till kylningen. Skall försöka hitta någon instruktion även till denna så småningom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 683 Postad 29 September , 2018 (redigerade) Den är ju sötvattenkyld så det är bara att köra igenom glykolblandning på sjövattensidan. Ta bort sugslangen på drevet (förmodar att det är ett s-drev) om du kommer åt och skarva den sedan ner i en dunk med glykolblandning. Jag bruka köra igenom ca 20 liter som tas tillvara tills nästa år. Samma förfarande oavsett vilken motor. Beskrivningen som du har klistrat in beskriver ju bara hur du ska dränera för långtidsförvaring. Finns ingen anledning att den ska stå tom på vatten, bättre med glykolblandning. Redigerad 29 September , 2018 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 29 September , 2018 Gelis ! Smart idé att återanvända glykolen - det hade jag inte tänkt på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 683 Postad 29 September , 2018 Man får spetsa dom 20 l med lite ny glykol säsongen efter, för den späds lite varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser