Jump to content
Thursday 08 December 2022
Rolle85

Mercury 125hk oljebyte, tre skruvar?

Recommended Posts

Min Mercury 125hk har tre stycken skruvar för att tömma och fylla på olja. Mina tidigare motorer har bara haft två. Hur är de tänkt att göra ett oljebyte av växelhuset?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Den nedersta är ju för att tappa ur den övre för att fylla på och den i mitten för att få rätt nivå/volym när motorn är tiltad rakt upp och ner.

Så har iaf jag på min 90 hk optimax så borde vara lika på din.

 

Se till att få loss dom övre först innan du tappar ur ifall dom sitter fast så står du med tomt växelhus ifall du behöver åka med båten.

 

Brukar rekomendera folk som byter olja i sina bilar se till att få loss påfyllningsskruven först innan avtappningsskruven tas bort, gäller ju växellådor då så klart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du fyller på olja i den nedersta hålet tills det börjar sippra ut i mittenhålet, då skruvar du dit mittenskruven och fortsätter fylla till det börjar komma i översta hålet, därefter skruvar du även dit den skruven, på detta vis får du ut det mesta av luften.

 

Angående växelväljaren spelar det väl inte någon roll vid själva impellerbytet, jag brukar alltid ha neutral på reglage och växelhus vid demontering/montering.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Peter_xyz säger:

Impellern pumpar kylvatten medan växelföraren gör vad som helst ...

På vissa motorer behöver växeln stå i ett visst läge för att du ska kunna få isär växelföraren när du ska lossa växelhuset. 

/Claes

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte på Mercury/Mariner av lite äldre årsmodell iaf.. det är delat nere i växelhuset och skulle det vara problem att återmontera efter demontering brukar man bara kunna vrida lite på svänghjulet så hoppar den i spåren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan, Chrille_82 säger:

Du fyller på olja i den nedersta hålet tills det börjar sippra ut i mittenhålet, då skruvar du dit mittenskruven och fortsätter fylla till det börjar komma i översta hålet, därefter skruvar du även dit den skruven, på detta vis får du ut det mesta av luften.

 

Angående växelväljaren spelar det väl inte någon roll vid själva impellerbytet, jag brukar alltid ha neutral på reglage och växelhus vid demontering/montering.

Hmm okej men varför har man gjort så, hade de inte räckt med två skruv? En upptill och en nertill bara?

Share this post


Link to post
Share on other sites

vet faktiskt inte, du får fråga dom som tillverkat motorn men växelhusets konstruktion behöver uppenbarligen den tredje luftskruven. Jag har alltid gjort så som jag beskrev till dig här ovan och det är även så man ska göra enligt min användarmanual. Vad och hur var och en sedan gör får stå för dom. 

IMG_5557.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...