Gå till innehåll
tisdag 30 september 2025
E_Klinga

Akterpulpit

Rekommendera Poster

Hej! Är det någon som har tillverkat sin egen akterpulpit? Min nya båt saknar en sådan prktisk detalj och jag saknar den verkligen. Någon som vet hur man går till väga? Jag har hittat en återförsäljare av rostfia, syrefasta rör i rätt dimmention. 140 kr/m. Är det ett rimligt pris för material? Funderar även på om det kanske skulle kunna funka lika bra med en targabåge i aktern i stället. Någon som har erfarenheter av sådana på segelbåtar? /Klinga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Bor du i närheten av Göteborg så skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med REPARATÖREN I Fiskebäck. (såg nu att du finns i Västerås) Stig är en allkonstnär när det gäller rostfritt. Var och besökte honom igår för ett jobb han har gjort på min båt som nu var färdigt. Han ska även tillverka två stycken sittplattor som ska sitta i de bägge hörnen på min pushpit. På golvet i verkstan låg ett tiotal identiskt lika rattpulpitbågar som ska sitta på Elan 37 och det är proffsarbete det handlar om! Annars så ta kontakt med lokal smidesverkstad som arbetar med rostfritt material. Har du inte kunskaperna att jobba med svetsen så lämna över till kunnig. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han i Fiskebäck har man ju hört talas om, synd att de är lite långt... Mjo, jag har en kamrat som är duktig svetsare, men i sånnt fall skulle jag väl behöva en bra ritning på det hela, Just nu är jag dock mäst inne på att sätta dit en targabåge i stället. Lite okonvetionellt kanske men de skulle uppfylla mina önskningar. Jag vill ha en plats att fästa Vindgenerator, solcell och eventuellt även radiantenn o dyl. Dessutom är det ju praktiskt att kunna hänga förtöjningsgrejjer på samt att kanske fästa upp bommen... Vi får väl se vad som händer... // Klinga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...