Gå till innehåll
tisdag 17 juni 2025
wickis

Smartcraft voltmätare, hur funkar den?

Rekommendera Poster

Sprang förmånligt nog på en smartcraft voltmätare, 12V, som fick följa med hem.

Nu har ju inte direkt min O11'a och övriga tilltänkta elsystem några "smarta" kontakter att stoppa in mätaren i.

Så nu undrar jag om någon av er där ute vet funktionen på de 3x2 kablar som mätaren har.

2 blå, 2 gul och 2 röd.

Gissar själv i blindo på röd plus, blå minus och gul till belysning.

Tänkter att det är lika bra att fråga och vänta några dagar innan jag kopplar på ström och ser vad som händer.

Risken är ju tyvärr en bränd mätare.

Någon som redan provat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, givet vis.

Men om jag omformulera mig. Vart går trådarna som sitter i sockeln?

Ta du och sätt din mätare i en sockel där trådarna hänger i sjön och se hur det går.

Seriösa svar uppskattas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Välkommen till forumet!
Rejält tveksamt om SmartCraft-voltmetern fungerar "på egen hand" utan sin CAN-buss?

[En databuss kan bara överföra "ettor&nollor" likt bredbands-uppkopplingar. Olika slag av givare för exempelvis varvtal-temp-tryck har då var sin A/D-omvandlare som gör att dess avlästa värden blir ettor&nollor som kan tillåtas att "färdas" på bussen. Låter kanske onödigt krångligt men fördelen är att alla givares mätdata finns tillgängligt - i princip samtidigt - för alla grunkor som är uppkopplade. Särskilt vid större ombord-nätverk med många pryttlar som gps, radar, självrapporterande felkoder och gudvetvad så blir fördelen allt större. Sparar vikt och dyr kopparkabel om inte annat. (Exakt hur alla dessa ettor&nollor skall överföras är givetvis noga reglerat i olika standarder, finns serie- och parallellbussar av olika slag).]

Reservation: Just Voltmetern är litet speciell kan jag tycka för den behöver liksom ingen särskild givare, den elektriska spänningen hos batteriet är tillgänglig hos alla ingående pryttlar ändå i "analog form" visserligen med vissa smärre nackdelar som strömberoende spänningsfall?
[i motsats till andra mätstorheter - exempelvis tryckmätare etc - så behövs ingen special-givare, för detta med batteri-volt finns liksom överallt på plusskabeln - alltså även hos allting som är anslutet och energiförsörjt av båtbatteriet? Hmm... går därför att tänka sig att SmartCrafts analoga Volt-meter faktiskt inte hämtar mätdata från bussen utan från sin egen matningsspänning??]

Bildkälla pdf (sid 22 och 29).
post-86835-0-56020300-1489678188_thumb.jpg

O11:an är ju en dunkande klassiker, bör kanske ha tidstypiska visarinstrument där helst nån krusidull-visarnål pekar på typ gamla romerska siffror likt gamla moraklockor - kan möjligen estetiskt sinnade personer tycka?
Nix, håller inte alls med i det tänket! Hoppas du blir nåt klokare av mina tankegångar!?

[Anser alltså att du är bäst betjänt av en sifferdisplay med minst 3 eller hellre 4 siffror. Alltså sådan att exempelvis 12,3V kan presenteras löjligt kvasi-exakt som 12,34V. De där sista decimalerna kan vara användbara vid snabb felsökning då de tydligt kan skvallra även om minimala spänningsfall. (Slår man i felsökningssyfte av/på strömbrytare kommer spänningen att sjunka en liten liten smula, vid smärre belastningar nästan omärkligt lite. Här kan hundradelarna vara till hjälp.)]
Ps. Fråga; har din O11:a en Bosch-startgenerator/dynastart eller möjligen även en växelströmmare under de vanligtvis två parallella svänghjuls-drivremmarna? Blir litet nyfiken på ditt "tilltänkta elsystem", finns flera fällor som jag gärna vill att du undviker. Bild på ditt tänkta elschema vore önskvärt...?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TYVÄRR.

Smartcraft voltmätare går bevisligen INTE att koppla direkt mot ett batteri.

Provat alla möjliga kombinationer med en CTEK laddare i "supply mode".

Som kuriosa kan jag tillägga att inte ens belysningen tändes.

Så om någon är i behov av mätaren skänker jag i princip bort den.

Vit tavla, vit sarg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan testa, lite el-utmaning när resten av familjen ligger på en klippa och solar... Du har PM.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...