Gå till innehåll
måndag 06 oktober 2025
skam

Nybliven båtägare till Johnson 35 hk och Ryds 520 = TRÖGT?!

Rekommendera Poster

[LILA]Har som nybliven båtägare en undran kring min gamla Johnson 35 hk som sitter på en Ryds 520 med styrpulpet.[/LILA] Upplever att motorn inte ger allt vilket gör att båten inte planar. Personligen tror jag inte att den kommer upp i mer än 10 knop men skall med denna motor kunna göra cirka 17 knop med två personer i. Har bytt impeller och tändstift (inget speciellt konstigt med de gamla tändstiften typ oljiga) samt olja alldeles nyligen. Dessutom sitter det två svarta fenor strax ovanför propellern vilket tydligen skall bidraga till att båten lättare planar. Innan jag sjösatte den skrapade jag bort snäckor från skrovet för att undvika att detta skulle sakta farten. Undrar nu om det skulle kunna ha med gasreglaget att göra - om man kan justera det - eller om blandningen bensin/olja/luft till förgasaren behöver justeras för att motorn skall ge mer? Hur ställer man in förgasaren? Vad ska jag tänka på i detta sammanhang? Har sett att det finns två skruvar som jag tror att man kan justera detta med...?! Hur många knop behöver man komma upp i för att en Ryds 520 med två personer rimligtvis skall plana? [bLÅ]Tacksam för alla goda idéer och tips![/bLÅ] [RÖD]//Sussie [/RÖD]:-Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, oj, oj, det finns massor som kan vara knas. Kompet kanske är i botten. Är kanske en brytar-35:a. I så fall måste ju brytarna kollas. En Ryds 520 behöver en större motor. Åtminstone en 40-50:a. 35:an är ju bara på 521 cc. Proppellern kanske har fel stigning. Kavitations plattan är kanske heller inte i linje med båtskrovet. Ja det finns massor att kolla. Att du ska kunna komma i plan med en frisk 35:a. Är nog normalt. Men inget jättdrag. Börja med att studera dessa saker först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan varvräknare är det inte så lätt att veta hur mycket motorn varvar... Det är formodligen en klok investering, kanske du kan få tag i nån begagnad som passar? Kolla t ex med Marinhallen om de har nån beg. Smart Tabs skulle förmodligen göra susen på din båt, om du kan få motorn att gå mer optimalt. http://www.drevia.se/smarttabs.html http://www.nauticusinc.com/index_1024.html Troligen skall du upp i varv ca 5500 varv/min (ev ända mot 6000, jag vet ej vad det är som max varvtalsområde för din motor). Kolla vad du har för propeller (diameter x stigning). För stor stigning gör att den inte orkar varva ur. Men först måste du veta att motorn är frisk så den har förutsättningar att varva ca 5500 (el något mer) på fullgas i planingsfart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Varför inte göra det som är enklast? Ställ frågorna till den föregående ägaren!/mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...