Gå till innehåll
torsdag 12 juni 2025
Minona

Lim/fog under vatten

Rekommendera Poster

Hej!

Förra säsongen så lossnade avgasröret på båten, detta var endast en metallrörsböj som var intryckt i en genomföring i aktern.

Nu är det dags att sätta in en ny böj som i ska vara i rostfritt, men jag undrar ifall någon här vet något lim eller fogmassa som man kan kleta på runt röret som ska in i genomföringen som härdar under vatten. Har letat runt på forumet och sökt på nätet. Har Biltema i närheten så ifall någon har erfarenheter från något ur deras sortiment så uppskattas det.

Genomföringen är alltså i rostfritt och röret som ska tryckas i är även i rostfritt så det behövs ju något som fungerar tillsammans med detta.

Tacksam för snabb hjälp så jag kan köra ut med båten i helgen utan att halva stan vaknar av oljudet =) ! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS kanske inte vet? Men min tro är att även om avgaser är varma, mycket varma, så kyls avgaserna av vatten. Det blir inte så varmt, jag håller handen i vattnet från motorn utan att bränna mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns flera limtyper, i stort sätt alla 2-komp, msp mfl. som fungerar under vatten.

Det mest lasttåliga i undervattenmiljö av 2-komp är mma, metylmetaakrylat. Finns nån variant på biltema fast dessa har jag ingen erfarenhet av.

Trögflytande msp fungerar säkert åxå i detta fallet isf. Den typen används bla när rostfria beslag, fästen mm. limmas i simbassängeŕ vid rep.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...