Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
dodol

2004 Mercruiser 5.0 MPI vattenpump.

Rekommendera Poster

2004 Mercruiser 5.0 MPI vattenpump.
Vattenpumpen har två slangar in (båda har dräneringspluggar, blå-färgade pluggar).
Jag undrar om någon som vet vilken av dessa två slangar (övre är röd, undre är svart) är insugsvattnet in till vattenpumpen. Jag vill testa och konservera båten via den (alltså tag in insugsslangen till vattenpumpen och stoppa det i glykolblandning. så gjorde jag på min gamla båt med VP-motor i alla år.

 

alterativ metod för konservering (se bifogad Youtube):

Jag har sett att det går att konservera motorn utan att ens köra motorn. konserveringen sker via termostathuset (efter att ha dränerad den). bifogar länken och uppskattar era kommentarer och feedback.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du har en pump enligt min bild nedan?
Hittade en video som beskriver pumpen, rotationsriktningen syns på impellern.
Haha, litet hjärngymnastik att lura ut så jag överlämnar till dig som har erfarenhet av motortypen att kolla noga.
:blink:
Tänker att den grövre kanalen A är trycksidan (utblås) och den klenare kanalen B alltså insug, kolla denna animation. Impellern sitter i min bilds gul-inringade del, verkar som att den nedre slanganslutningen är utblåset A.

post-86835-0-26428800-1471256398_thumb.jpg
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste måste väl ändå vara att köra in glykolen via drevet?

 

Jag sätter på spolmuffar. En 25L dunk på badbryggan och startar motorn.

Vipps så drar pumpen glykolblandningen från dunken.

 

Hur som helst. Kolla bara vilken slang som går till skölden, där har du intaget.

Den slagen demonterar du enklast på pumpen. Sätt sedan dit en ny bit slang som du för ner i hinken/dunken.

 

Den andra "tryckslagen" far iväg bakom motorn till en servokylare, sedan till en backventil vidare till en bränslekylare.

 

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste måste väl ändå vara att köra in glykolen via drevet?

 

Jag sätter på spolmuffar. En 25L dunk på badbryggan och startar motorn.

Vipps så drar pumpen glykolblandningen från dunken.

 

Hur som helst. Kolla bara vilken slang som går till skölden, där har du intaget.

Den slagen demonterar du enklast på pumpen. Sätt sedan dit en ny bit slang som du för ner i hinken/dunken.

 

Den andra "tryckslagen" far iväg bakom motorn till en servokylare, sedan till en backventil vidare till en bränslekylare.

 

 

Mvh

Micke

 

hej Micke,

 

Såsom du beskriver så måste det vara mycket enkelt att se vilken av dessa två slangar går ner till drevet viat skölden. därmed är det klart att det är "insuget". får palla mig ner till båten i veckan o se om det är så enkelt som man vill tro.

 

Jag provade köra vida drevet förra året, men det bildades inte tillräckligt med vakum för att suga upp. Det är ju helt tomt på vatten (från drevets insug ända upp till impellerhuset). Jag har nu köp en genomgående spolmuff (rekommenderad av mercruiser själva) samt fått tips på att tejpa runt muffarna med silvertejp för att täta till ordentligt. Därefter ska man tydligen varva motorn ganska mycket (upp till 2-3000 varav vid start) under en mycket kort period för att bilda en tillräckligt lagom kraftigt vakum. Det är just denna bit som gör mig oroligt, och därav tanken på att koppla en slang direkt till vattenpumpen via en dunk/hink.

 

Finns det andra tips och råd så blir jag mer än tacksam. har ingen lust att bränna impellern då den byttes för två år sedan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du har en pump enligt min bild nedan?

Hittade en video som beskriver pumpen, rotationsriktningen syns på impellern.

Haha, litet hjärngymnastik att lura ut så jag överlämnar till dig som har erfarenhet av motortypen att kolla noga.

:blink:

Tänker att den grövre kanalen A är trycksidan (utblås) och den klenare kanalen B alltså insug, kolla denna animation. Impellern sitter i min bilds gul-inringade del, verkar som att den nedre slanganslutningen är utblåset A.

 

attachicon.gifmerc5.0.pump.jpg

 

 

Tack Thomas,

Ska ner till båten en sväng och se om man kan spåra slangen som går ner till skölden. Det MÅSTE avslöja vilken som är insuget. Då kör jag konserveringen via den. Återkommer med resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den övre, röda, är insuget. Kör via drevet istället. Du vinner inget på att koppla loss den där slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...