Gäst Mattias Jonsson Postad 10 Maj , 2005 Hej Jag har köpt en plywood som ska vara fukt tålig, denna skiva är rödaktig till färgen och jag funderar på om man på ett smart sätt kan behandla denna så den påminner mer om teakplywood (alltså lite brunare träfärg)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 10 Maj , 2005 Hej! Herdins ätka bets fungerar alldeles utmärkt. Den finns i teaknyans. Jag har betsat mina durkskivor med den betsen och är mycket nöjd. Hur nyansen blir beror på vilket träslag du betsar. Jag betsade mina durkar två gånger. Prova på en liten provbit så ser du hur det blir. Betsen hittar du antagligen i vilken färgaffär som helst. Mvh, Per Ps. Kolla in hemsidan med min pågående renovering. [LINK]www.safircabin.tk[/LINK] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 280 Postad 10 Maj , 2005 Bets? Om det inte är formplyfa du köpt, då får du nog leva med det kulören som är. Inget fäster på formplyfa, det är liksom idéen med den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 280 Postad 10 Maj , 2005 Innan du köper Herdins bets, läs detta och begrunda: 2. Går Herdins betser att använda för utomhusbruk, t ex på en ytterdörr? Svar: Nej, Herdins betser är i första hand avsedda för inomhusbruk. http://www.herdins.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias Postad 10 Maj , 2005 Vilken sorts plyfa ska man använda sig av när man vill komma billigt undan men ändå ha en fukttålig plyfa? Har ni några bra tips så vore jag tacksam. Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searay 0 Postad 10 Maj , 2005 Testa Lauanplywood /searay Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 10 Maj , 2005 De plywoodskivor jag betsat med Herdins bets är självklart förseglade med epoxi och lackade efteråt för att betsen inte skall lösas upp av vatten. Jag skall även tillägga att det inte är Herdins lackbets jag använt utan den man köper i pulverform och blandar i hett vatten. Det framgick inte av mitt tidigare inlägg. Huruvida det är formplyfa eller inte som skall behandlas framgår inte av Mattias' inlägg. Därför utgick jag från att det går att betsa. Mvh, Utbult Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias Postad 10 Maj , 2005 Om jag har en obehandlad plyfaskiva som jag vill göra fukttålig ska man då bara behandla den med epoxi och sedan lägga på den bets som jag önskar och avsluta med att lacka? Eftersom jag är ganska novis inom detta så funderar jag även på vad det är för epoxi jag ska ha, går det med vilken som helst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 10 Maj , 2005 Du skall betsa först och epoxibehandla efteråt. På så sätt förseglar du betsen. Att behandla med epoxi är kanske inte helt nödvändigt om du lägger 3-4 lager lack. Plywood som inte skall ligga som durk räcker antagligen att lacka. Till durken i min ruff köpte jag en bit björkplywood som jag betsade och epoxibehandlade. Jag blev nöjd med det resultatet (se bild). Björk har en naturligt vacker ådring som framträder fint när man betsar den. Jag har använt både Internationals och West Systems epoxisatser. Skillnaden mellan de båda är att West System är helt transparent medans Internationals epoxi blir något gulaktig om man laminerar med flera lager väv. Ett lager epoxi utan väv på plywooden fungerade dock bra för mig. Mvh, Utbult Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 10 Maj , 2005 Tjenare! kikade på din hemsida, mycket fin må ja säga. satt och klurade på en sak bara. Hur har du tänkt det där med durkarna någon gång måste du ju slipa ner dom igen. och då är det väl inte så skoj att maska allt igen och måla allt igen eller har du ngn smart lösning på det hela? ha det fint Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 11 Maj , 2005 Hej igen! Jag kommer att lacka durkarna med 4-5 lager denna säsong. Efter det kommer jag troligtvis att slipa lätt och lägga på ett nytt lager lack vid behov. Skulle jag slipa igenom någonstans kan man ju alltid maskera på det stället om måla om. Förhoppningsvis skall jag väl inte behöva maskera om hela durken på nytt om jag gör på detta sätt. Eventuellt kan ett lager epoxi ovanpå fusknåten (innan lacken) skydda ytterligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias Postad 16 Maj , 2005 Jag provbetsade med två olika nyanser på björkplywood (obehandlad), en teak och en som hette hobbybrun (tror jag), dessa var väldigt lika, så min rekomedation är att köp teakfärgen eftersom man får ut dubbelt så mycket per påse. Ska man betsa fler än ett lager eller räcker det med ett, vad tycker ni? Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 17 Maj , 2005 Hur många gånger du skall betsa är väl en smaksak. Jag betsade en björkplywood två gånger och den blev på gränsen till för mörk med teak-bets. Lacken gör ju att nyansen mörknar något ytterligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser