Gå till innehåll
fredag 13 juni 2025
edenmarken

Problem med Yamaha 20hk

Rekommendera Poster

Hej
Har en liten buster med en Yamaha 20DEO från 1989.
På tomgång och låg- till mellanvarv går motorn oroligt och stannar titt som tätt.
Chokar man nedre cylindern så går den upp lite i varv och går renare men chokar man den övre så dör den efter några sekunder.
Om man lyckas komma iväg och dra på så går den dåligt upp till ett visst varv, sen rycker den till och går bra, båten gör då ca 20 knop.
Misstänker att den bara går på övre cylindern på låga varv och mellanvarv, men när den kommer upp i högre varv så går den på båda,

Har kört i vattentunna på land och körde då en cylinder i taget genom att koppla bort tändhattarna och köra ett stift utanför motorn.
När man kör på den övre så går den som när båda är inkopplade. När man kör på den övre så går den nästan inte få igång alls.

Jag har bytt membran i bränslepumpen och den går inte bättre om man pumpar med blåsan, därför utesluter jag bränslepumpen.
Har lossat reedventiler och visuellt så ser jag inget fel på dem, inga böjda blad och inget som fastnat.
Har även provat att swapa tändspolarna mellan cylindrarna. Ingen skillnad.

Så min hypotes är att den bara går på övre cylindern på låga varvtal, och på båda vid höga varv.

Jag vill tro att nedre cylindern får brist på bränsle av någon anledning.

Någon som har något tips på vad det kan vara?

MVH Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör rent förgasarna, det låter som om du har skit i lågfarten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har blåst rent båda förgasarna. Har nu swapat reedventilerna övre/nedre och ska prova för att utesluta dem. Vad kan det vara annars? Tjuvluft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bränsle skulle jag kolla komp, kan vara nypt cylinder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollar alltid komp, så jag kan avfärda det som felkälla. Att jaga spöken och byta dyra delar på en motor som visar sig vara skuren är trist...

 

Jag tror att ditt fel ligger i förgasaren pga att det hjälper att choka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant. Får ta och göra det. Och blåsa rent nedre förgasaren igen. Tack för tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, nedre förgasaren rengjord igen, ett av tre små hål i lågfartskretsen var lite igengeggat, ca 1 tredjedel av hålet.

+ att en hemtillverkad gummiplugg som pluggar pilotmunstycket var för lång så att den täppte igen ett hål i sidan på hålet som munstycket sitter i. Tillverkade en ny i rätt längd och satte i.

Körde den i tunna igen och nu gick den mycket bättre. Gick själv på övre/nedre om man kopplade bort en i taget vilket den inte gjorde förut, då gick den bara om man kopplade bort nedre cylindern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...