Gå till innehåll
tisdag 20 maj 2025
Skurt

Mariner 30hk, vägrar varva?

Rekommendera Poster

Hej,

Har ännu inte hunnit vara ute mer än 2 ggr med båten sedan jag sjösatte. Igår upptäckte jag dock ett märkligt fel. Det gäller en Mariner 30hk från troligen sent 80- eller tidigt 90-tal.

Motorn startar enkelt och spinner som en katt på tomgång. Lägger i växel och kör ut ur hamnen, gasar ut på havet  utan bekymmer och fiskar. Sen puttrar jag runt med ekolodet och letar stim i låg fart i ca 45 minuter. När jag sedan ska gasa på är det precis som att en varvtalsregulator har kickat in och motorn stannar stabilt på ca 1/4-dels gas. Från tomgång, i med växel och full gas så stannar den på uppskattningsvis 2500-3000rpm och vägrar varva mer. Jag fick köra i 3-4 knop hem hela vägen. 

Tog bort kåpan och misstänkte att den gått varm, men impellern är helt ny, vattenstrålen från riggen är strid och jag kunde lägga handen på blocket utan problem. Den var definitivt inte överhettad och visade inga tecken på att ha gått varm. Motorn visar inga tecken på att dö eller bluddra, den bara lägger sig stabilt på 2500-3000rpm.

Jag vet att tändplattan ska vridas när man gasar i växel, vilket den även gör. Allting ser ut att röra sig fritt och korrekt från reglaget. Det märkliga är att om jag i neutral öppnar spjället på förgasaren för hand så varvar den som den ska. Under belastning, med växel i, går det dock inte. Det går heller inte med tomgångsgasen på reglaget. Motorn startar enkelt varje gång under hela förloppet och går perfekt på tomgång.

Visst, jag borde plocka ner förgasaren och rengöra samt byta stift, men det känns ändå som att jag borde ha problem med tomgång och ojämn gång om förgasaren är smutsig. Finns det någon switch eller givare som kan orsaka att motorn går in i "nödläge" och inte varvar mer under belastning? Båten ligger i vattnet 1,5mil från där jag bor och jag vill röja undan "enkla fel" innan jag börjar riva ner förgasare och tar hem till garaget.

.

Motorn visar inga tecken på att dö eller bluddra, den bara lägger sig stabilt på 2500-300rpm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på den fantastiska hjälp jag fick här så kommer också lösningen på mitt problem ;) : 

Det var förgasaren. Jag plockade ut munstyckena på plats och blåste rent, sen påbörjades ett evigt justerande tills jag fick allt att lira som det skulle igen.

Tänkte mest om någon annan råkar ut för något liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du löste problemet helt själv och bra att du även rapporterade in vad som faktiskt fungerade. Min spontana gissning hade kanske varit en givare för växelläge som glappade/krånglade så att man inte kunde varva mer än ca 2500 pga av växelgivaren indikerar neutralläge och då stryps ofta varvtalet för att man inte ska övervarva obelastad motor. 

Skumt med förgasarna att det fungerade först för att sedan krångla.... har du skräp i tanken?

Kolla gärna om du har ett bra bränslefilter för att undvika framtida problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...