Pirat 0 Postad 6 Maj , 2005 Hej, Jag var och tittade på en HR 510 idag. Grymt fin båt. I alla fall på land. Säljaren rekomenderade en Jonsson 70 hk 4-takt. Motorkillen rekomenderade Jonsson e-tec 75hk med motiv som bättre ecceleration, rejälare grejor samt längre service intervall (3år). Båda var av åsikten att kring 70 hk är fulllt tillräckligt - även med full last i båten. Med tanke på båtens vikt och att den faktiskt är godkännd för 100 hk känner jag mig lite tveksam till detta. Nu är jag inte ute efter en båt att busköra med, utan vill bara undvika att snåla på fel saker. Jag vill både kunna dra vattenskidor och åk med full last utan att känna att motorn går på knäna. Skall få provköra nästa vecka men vet inte med vilken motor ännu. Räcker det med 70 hk på en 500 kg tung båt? Eler bör jag överväga en större motor? Finns det någon anledning att inte satsa på en direktinsprutad 2-taktare oavsett storlek? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 6 Maj , 2005 Tjena! HR 510 ÄR en grymt fin båt! Har själv en sådan och det finns massor med positivt jag skulle kunna säga och väligt lite negativt, men det är ju inte det som din frågeställning handlar om. Tycker att du gör helt rätt att ifrågasätta lite vad marinhandlaren säger! Visserligen är HR 510 väldigt lättdriven även i praktiken, men jag tror att den mår bra av 90 hk. Jag har själv en direktinsprutad 90 hk och den pinnar på riktigt bra utan någon märkbar planingströskel med 4 fullvuxna.Med 3 personer märks den inte alls. Har testa max last och det var inget problem alls. Toppar 37 knop med 2 pers. Har ingen egen erfarenhet av 70 hk på denna båt. Tror att det funkar rätt hyfsat, men vill du ha mariginaler måste du med all säkerhet upp till 90. eller varför inte 100 som är max på denna båt. Jag har testat en 90 hk 4-takt Suzuki på denna båt då min båtgranne har en sådan kombination. Jag kan säga dig att det absolut inte finns några nämnvärda skillnader på bensinförbrukning, fart eller annat som många vill påstå! De skillnader som finns är väldigt mariginella och det är upp till var och en att göra sitt val. Men jag har ju gjort mitt val redan, och det efter det att jag först provkörde Suzuki:n. Och jag ångrar mig inte även om Suzuki också är ett bra val. Hoppas du får chansen att provköra båten fullt ut länge och väl och även med full last. Skulle vara kul att höra vad du tyckte. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser