tugge 251 Postad 7 Maj , 2016 kastade i en nyare motor i båten idag en MD2B. allt gick bra tills jag la på batteripolen då blixtrade det till lite lätt.efter lite felsökning märkte jag att batterikablarna bytt färg påvägen till startmotorn dvs röd framme vid startmotorn hade blivit minus och svart då plus.jag bytte bara plats på kablarna och motorn hoppar igång utan problem men laddningslampan förblir tänd :-( hur kollar jag om generatorn är kass eller om laddningsrelät brunnit eller ska det hålla och jag har glömt någe annat ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 848 Postad 7 Maj , 2016 Det är dioderna i generatorn som gått sönder. Om det är en yttre diodplatta på din generator, så kan det tänkas att jag har en resevdel, eller egentligen en uppgradering, tar en bild på hur det ser ut så kanske eventuellt möjligtvis hjälpa dig med en resevdel. Annars får du lämna generatorn till en bilelektrisk firma. Eventuellt kanske du vill köpa en ny generator med litet högre effekt än den du har. För att kolla generatorns status, så koppla voltmeter (multimeter) över batteriets poler, när generatorn laddar skall spänningen vara omkring 13.9 volt, om spänningen är oförändrad med motorn igång eller avstängd så ger inte generatorn någonting, det är det lättaste sättet att kolla en generator. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 7 Maj , 2016 jag tog ett par bilder på generatorn innan jag monterade dit den för jag lättare skulle se vad som var vad. den var dock i mina ögon otydligt uppmärkt men jag ska ladda över bilderna så kanske någon även kan bekräfta om jag kopplat rätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 848 Postad 7 Maj , 2016 Ja gör det. Jag har en diodplatta, röd, original resevdel till Volvo-Penta, eller ombyggnadssats, med två utgångar B+ avsedda att ladda två skilda batterigrupper. Artikelnummer 831793, den kanske passar på din generator? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 848 Postad 7 Maj , 2016 (redigerade) Här är den... Redigerad 7 Maj , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 7 Maj , 2016 så här ser min ut och det ser ju lika ut. jag har anslutit minus till den löst ditsatta rostiga muttern till höger på bild 1 plus till den rostfria muttern och laddningslampan på samma ställe som den röda kabeln nere till vänster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 848 Postad 7 Maj , 2016 Minus skall ju sitta i den anslutningen som sitter i godset, och det ser ju ut att vara den du beskriver. Du får kolla vad det står för benämningar vid anslutningarna, B+ är "batteri plus" alltså till batteriet. D+ eller 61 är anslutningen till kontrolampan. Ja det ser ut som om du kopplat rätt så långt, men om du nu skiftat plus och minuskablarna så har du med stor sannolikhet pajjat dioderna (de runda "blindpluggarna"), den svarta grejen bredvid med texten "S.E.V Marschal" på är regulatorn, den kan också ha gått sönder. På min diodplatta är de två övre B+, den undre nedre till vänster är D+/61. Sedan finns det med en längre pinnbult att sätta i godset på generatorn, alltså B-. Sänd PM till mig om du vill ha mer hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 7 Maj , 2016 pm Minus skall ju sitta i den anslutningen som sitter i godset, och det ser ju ut att vara den du beskriver.Du får kolla vad det står för benämningar vid anslutningarna, B+ är "batteri plus" alltså till batteriet.D+ eller 61 är anslutningen till kontrolampan.Ja det ser ut som om du kopplat rätt så långt, men om du nu skiftat plus och minuskablarna så har du med stor sannolikhet pajjat dioderna (de runda "blindpluggarna"), den svarta grejen bredvid med texten "S.E.V Marschal" på är regulatorn, den kan också ha gått sönder.På min diodplatta är de två övre B+, den undre nedre till vänster är D+/61. Sedan finns det med en längre pinnbult att sätta i godset på generatorn, alltså B-.Sänd PM till mig om du vill ha mer hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser