MMartin 0 Postad 25 Mars , 2016 Hej, Ska köpa ett nytt ekolod. Det blir en Garmin plotter/ekolod. Till min fråga: behöver jag även byta ut min ekolodsgivare? Det sitter en inombordsgivare av okänd modell. Kan tänka mig att den är 5-10 år gammal. Ett gammalt hummingbirdlod har jag nu. Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 128 Postad 25 Mars , 2016 Ja du behöver med 90% säkerhet säker även byta givaren. Garmin har sina egna givare, visserligen finns det andra fabrikat som passar, men om din är så gammal så har standraden på signaler och kontaktdon troligtvis ändrats flera gånger sedan dess. Du kan ju kolla hur nuvarande givares kontakter ser ut och hur moderna Garmingivare ser ut. Dessutom har ju Garmin olika givare till olika ekolod, alla stödjer inte "Down vü" funktionen exempelvis. Jag bytte förra säsongen, och skall nu flytta givaren till akterspegeln då jag upplever att den har sämre känslighet då den sitter inombords, det är nämnligen en ekterspegelsgivare som jag provmonrerade inombords, det funkar, men jag får ingen signal då det är djupare än ca 50 meter.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 912 Postad 25 Mars , 2016 ... men jag får ingen signal då det är djupare än ca 50 meter.... Oj, hur stor båt har du? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 128 Postad 25 Mars , 2016 27 och 31 fot. Alltså om vattendjupet var mer än 50 meter, ibland visade lodet osäkra siffror redan vid 20-30 meters djup. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser