Gå till innehåll
måndag 28 juli 2025
Christopher86

Fattlös fräschar upp gammal båt

Rekommendera Poster

Startar en ny tråd då den andra hamnade fel. Jag har köpt en Crescent 49 från 70-talet som jag gör iordning till fiskebåt. Har ingen tidigare erfarenhet av båtar mer än att jag rott en hel drös ekor på fisketurer.

Jag har fått en hel del bra hjälp på de här forumet redan men nu startar jag en tråd på rätt ställe och tänkte ta alla mina funderingar här.

Har bestämt mej för att dra om all el och detta har gjort mej gråhårig på 2 veckor... Jag har googlat, läst böcker, forum o elscheman men en sak förstår jag inte: jord!!!!

Vad jag förstår så är motorn, en mercury thunderbolt 500 från 1976, jordad i vattnet via motorblocket o riggen. Men jag vill ha motorn på ett eget startbatteri och sen alla förbrukare på ett annat batteri. Tex. elmotor, ekolod, lanternor, belysning och usb-uttag. Funderar även på att ha ekolodet på ett helt eget tredje batteri för att undvika störningar.

Men hur jordar jag dessa övriga batterier som inte är sammankopplade med motorn och dess startbatteri? Behöver det jordas?

Jag kommer inte ha nå laddning i båten utan kommer konka hem alla batterier för laddning.

Mycket att läsa men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen "jord" behövs i vanlig plastbåt. Kanske i al och plåtbåtar. Vet ej.

Jord är oftast minus och man kan koppla ihop alla minus-poler till en gemensam. Brukar bli lättare så. Sen avsäkrar man respektive kabel med lämplig storlek på säkringen och viss elektronik med en mindre säkring precis närmast prylen.

Om du ska bära batterier hoppas jag du är ung och stark. Det finns snabbkopplingar så man inte behöver skruva polskorna av och på med verktyg vilka kan vara lämpliga för dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underbart! Då är jag helt med på hur jag ska göra. Tack så mycket!

Nja, än så länge är jag väl "bära batteri-ung". Tills jag får råd med en rejäl solpanel iallafall. Det blir nästa projekt när allt annat är klart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 50 W solcell kostar idag mindre än ett 80 Ah batteri så om du nöjer dig med två 80 Ah batterier så har du råd med både solcell och en MPPT-regulator (100:- kr på e-bay).

Bara ett tips för att du ska slippa kånka batterier.

Kanske har du något gammalt batteri hemma som duger som startbatteri till att starta en båtmotor på sommaren. Då får du ihop detta "ergonomipaket" för samma pengar du redan tänkt dig att investera.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är de nån som vet vad man behöver för motor till en sån här båt? Crescent 49 heter den o väger styft 300 kg har jag googlat mej till. Räcker de med en tvåtaktare på 25-30 hk? Jag behöver inte åka fort ska bara glida runt o fiska lite i insjö men förhoppningsvis i dalälven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nya problem! Har tagit lös växelhuset och hade såklart vatten i oljan. De är rejält otätt vid vattenpumpen så den ska bytas ut med nya tätningar. Men borde jag riva resten också o kolla hur dreven ser ut?

Från början när jag vred på drivaxeln så snurrade propellern fint med framväxeln i men klåfingring o nyfiken som man är började jag ratta på växelreglaget bakom vattenpumpen och nu "klickar" propellern om jag håller emot den när jag vrider på drivaxeln. Har jag inte lyckats få i växeln ordentligt eller tyder detta på något fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hur fungerar tilten på mercury? Alltså när ska motorn vara låst och inte gå att tilta? Efter att jag satt tillbaka växelhuset så låser den på neutral och back, är de riktigt?

Redigerad av Christopher86

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast propellern ska väl klicka? Den är ju stum åt ena hållet men andra klickar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...