seglarfreaken 55 Postad 20 Januari , 2016 Hej! Jag håller även på med isjakt en del och har fått problem med mastfoten när jag spänner upp nedhalet. Med ett modernt vindsurfingsegel har man hela 600 kilos tryck i nedhalet vilket beror på att masten skall böjas kraftigt för att få seglet att stå rätt. Det här är så stora krafter att man inte okar spänna nedhalet för hand. Jag har därför borrat ett hål i mastfotens undersida där jag tillfälligt sätter i en nedhalsvev som finns att köpa i vindsurfingaffärehttp://www.surfspot.se/nedhalsvev-chinook.htmlr. Mastfoten/mastfotsförlängaren består av ett aluminiumrör med inbyggda block och clemcleat samt en rundstav i trä nederst. På isjakter med vindsurfinriggar www.isabellaisjakt.se står i regel vindsurfingriggen löst i typ en rostfri kopp och står upprätt med hjälp av en stödmast med stag framför och en spännrem under bommen runt masten och stödmasten. Så där ja! Hoppas att ni har förstått utgångsläget bättre nu. Jag lägger även in en bild lite senare. Nu till problemet: På undersidan av rundstaven har jag borrat ett 12 mm stort hål där jag sticker in nedhalsveven när jag spänner upp: http://www.surfspot.se/nedhalsvev-chinook.html Jag har förstärkt utsidan nedre delen av rundstaven med lindad ståltråd och epoxy för att förhindra att den spricker när man spänner upp. Det verkar hålla, men hålet som jag borrade börjar bli ovalt och ndhalsveven riskerar snart att poppa ur hålet. En kompis och jag har lite olika teorier om hur vi ska lösa detta. Han vill att jag ska linda lite gladpack runt tappen så att den inte fastnar i epoxylimmet och på så vis får ett gjuter en förstärkning som passar tappen utan att jag behöver borra. Jag befarar att i så fall så måste jag borra upp hålet mera och i så fall ta lite av trägodset runt om vilket jag helst inte vill. Jag är mera inne på att borra upp hålet lite, lite till, fylla det med epoxy och därefter borra upp den till 12 mm så att den passar nedhalsveven. Ska jag i så fall borra hålet en mm större än tappen? Hur skulle ni göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser