Gå till innehåll
torsdag 01 maj 2025
Georg_Ohm

Störningar, ekolodsgivare?

Rekommendera Poster

Jag skall montera ytterligare ett ekolod, ett som är bättre än det som finns i multidisplayen.

Det finns redan en kombigivare monterad till sb på akterspegeln, till det befintliga instrumentet. Jag tänkte sätta den andra enheten på bb-sidan, däremellan finns ju drevet. Det borde väl funka? För ekolod kan väl störa varandra?

Om kabeldragningen skall bli enkel hade det varit lättast att placera den andra enheten intill den befintliga, eller omkring 10cm från denna, men då misstänker jag att det blir problem, om jag kör båda loden samtidigt, men det hade jag inte tänkt.

Iofs så vet jag inte hur det brukar fungera med multiisntrument, plotter, radar, ekolod, om ekolodet är avstängt när nan inte ser det på skärmen, eller om man måste leta sig igenom nån meny dör att aktivt stänga av ekolodet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekolod fungerar principiellt på samma sätt som en radar. De sänder ut en signal och mäter hur lång tid det tar innan signalen kommer tllbaka. Tiden räknas sedan om till vattendjup. Precis som att det går att använda flera radarsystem samtidigt om de sänder på olika frekvenser så går det att använda olika ekolod om de sänder på olika frekvenser (ibland kan det ändå bli fel på grund av att olika sändare kan ha dubbelfrekvenser, delfrekvenser mm konstigheter för sig).

Det tydligaste sättet att se vad löptiden på signalen innebär är att titta på ett gammalt Seafarer-ekolod med roterande djupvisare. De hade en lysdiod på en roterande snurra. När snurran stod rätt upp så sändes en puls ut samtidigt som lysdioden blinkade till. När "ekot" kom tillbaka från botten så blinkade lysdioden till igen. En skala på instrumentet visade på vilket djup det var under givaren. Genom att låta snurran rotera med olika hastigheter så fick man olika djupområden. Halva rotationshastigheten så kom lysdioden bara halvvägs innan den blinkade till (samma djup och löptid för ekot).

Om givaren är avstängd så ska den inte störa en annan givare som r monterad bredvid (ingen utsignal). Om utsignalen stängs av när ekolodet "stängs av" i instrumentet går nog inte ens att hitta i manualerna. Det krävs nog en fråga till generalagent/tillverkare för att få ett korrekt svar på det. Om givaren sitter på ett NMEA200-nätverk så kan det bli problematiskt. Dessa nätverk vill ju ha ansluten utrustning eller ändmotstånd för att fungera kommunikationsmässigt korrekt. Om givaren sitter ansluten direkt i en display så är det nog enklare att bara klippa strömmen till givaren.

Jag har ett ekolod (Garmin) som får åka med på rekturer i gummibåten ibland. Det har två olika frekvenser. Där kan jag välja den ena, den andra eller båda frekvenserna samtidigt. Men ska jag stänga av utsignalen så får jag slå av med strömbrytaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båda ekoloden sänder på dubbla frekvenser, om man ber dem att göra det, eller låter dem gå på automatik. I alla fall det ena, ett Garmin, har jag sett i en meny att man kan deaktivera ekolodsgivaren.

Det finns ett nätverk i båten, men det använder jag inte till det nya instrumentet.

Den egentliga anledningen till det extra instrumentet är att använda detta vid den yttre styrplatsen, men jag har skaffat ytterligare en hållare, så man kan ha det vid den inre styrplatsen också. 

Men jag testar, funkar det så är det ju bra, blir det störningar så får jag försöka att manuellt stänga av ett av loden.

I manualen står det mest att det kan bli störningar (i vattnet) av en roterande propeller, och att man skall tänka på propellerns rotationsriktning, och det är ju då "jättebra" med tanke på att jag har en duopropeller... Men båda givarna kommer ju att hamna framför drev med propellrar.

Som sagt, jag testar kommande säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag läste det, har duopropeller, alltså två propellrar på samma axel som roterar åt var sitt håll...

Frekvensen väljer jag i instrumentet, eller så sker det automatiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...