Gå till innehåll
lördag 03 januari 2026
Niklas-L

Förvara färskvattensäcken inför vintern

Rekommendera Poster

Bytte färskvattensäck i båten i somras. Den gamla, som var transparent, visade sig vara mycket smutsig av bakterier och annat. 

Nu vill jag hålla den nya säcken i gott skick! 

Har kört pumpen, så att den gick torr någon sekund. Men ska jag exempel vis lossa anslutningarna. ta upp säcken och få den att ligga "öppen och luftas, eller fylla den med lite vatten och vinäger eller något?

Hur gör Ni?

http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/vatten-vvs-tankar/vattensackar/vattensack-trekantig-120liter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ifs ingen säck utan tank. Jag brukar fylla tanken med klorin och vatten enligt intruktion på flaskan. Ibland skrubbar jag tanken via manluckan med det blir svårt med säck. Sen spolar jag ur tanken många gånger innan användning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klorin låter lite lurigt!! men skjöljer man väldigt väl så kanske det inte fräter i munnen:) Jag köpte tabletter på hjertmans som är till för att rengöra vattentankar,man lägger bara i ex antal tabletter beroende på storlek på tank och låter det verka 6 tim för att sedan tömma och skjölja en gång,sen finns det nästa piller burk som man kan använda var 3-4 gång man fyller upp tanken och då är det drickbart, vi körde detta hela säsongen och det smakade bra och ingen blev dålig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips,

Pratade med företaget där jag köpte tanken. De rekomenderade att tömma tanken, om jag kunde ta den inomhus, eller på annat sätt torka ur den, genom luftning, är det bra.

Till våren rekomenderade de att lägga i något medel, hittade detta på clas ohlsson

http://www.clasohlson.com/se/Reng%C3%B6ring-av-vattentank-BioTab/31-7040

Hittade lådan igen, där stod det. "before re-using the tank for the first time at the beginning of each season, fill it upp with a solution of water and 5% vinager and rinse thorughly"

Så får det nog bli. Billigare än tabletterna :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett vad det är för tank så bör den vara absolut torr över vintern. Våtdammsugaren är till stor hjälp. Vinäger är alltid bra för att få bort plastLukt/smak. Klorin, visst, men man får skölja mycket för att slippa få kaffe som smakar klorin, jag skulle bara använda det i en gammal, smutsig tank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...