Gå till innehåll
onsdag 21 maj 2025
Gäst Björne

Barbarossa winch

Rekommendera Poster

Gäst Björne

Jag har en winch av märket Barbarossa (två växlad) som behöver lite underhåll. Problemet är att jag inte får isär den... De en växlade är det bara att släppa skruven i hålet för handtaget, men det fungerar inte på de större wincharna... Nån som kan ge mig några tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst F.A

Det finns bara ett alt:skruva av vinchen,plocka av det som går underifrån och sedan knacka isär ovanifrån,tapen har fastnat i plast biten där skruven sitter,har själv gjort det nylingen på en barbarossa B8(satt riktigt hårt)jag använde stor mejsel och hammare.plast biten som skruven sitter i tas ur uppåt så knacka inte den nedåt... MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Björne

Tack! Då var jag inte så långt ifrån!! Menar du att jag ska sticka in mejseln genom handtagshålet och knacka neråt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst F.A

Knacka nedåt,skruva upp skruven ngr varv slå sedan på den, då kommer den att lossna. Se till att det finns utrumme under centrum av vinchen så att innehållet kan knackas ur vinchen. Lycka till :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst F.A

Har för mig att jag tog en lång skruv som jag gängade ned som jag sedan slog på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Björne

Nu så börjar jag fatta!!:-) Allt sitter som berget, men nu ska jag hem och testa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Björne

Nu ligger den isärplockad på köksbordet! Det enda jag inte fått loss är det lilla kugghjulet, det verkar vara det som gör att hela winchen tjärvar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Björne

Nu spinnerer den som en katt otroligt vad allt hade oxiderat och fastnat. Men nu ska det skotas!!!! :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...