Gäst MickeF Postad 22 April , 2005 Kollade mina förgasare idag för att jag skulle bestycka om dessa till min nyrenoverade B23. Har suttit på en Aq140A innan. Hade beställt nya H-munstycken av MIsab, Där jag tydligt talat om vilken motor samt förgasare jag hade. Fick 130 H-munstycken. Tittade nu och såg att det redan satt 165 H-munstycken i. Vad är original?? Vad behöver jag för att det ska motsvara insprutet på B32E någorlunda.. Någon som har en aning?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 23 April , 2005 Hej! Personalen på Misab har hållt på med förgasare sedan stenåldern. Fråga dessa proffs vad du skall ha. De kan detta. Får de bara reda på all fakta i målet, så har du rätt förgasarbestyckning på posten. Men tala/skriv gärna vad det skulle vara i ditt fall./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MickeF Postad 23 April , 2005 Men det var ju det jag gjorde. Talade exakt om vad jag hade för motor/förgasare/topp/kamaxel. Kan ju vara så att det sitter för stora munstycken nu (satt på Aq140:an), men det låter snarare som om de har varit överbestyckade. På något sätt har det blivit fel iaf. Motorn spinner dock bra (på land) med 165-munstyckena. Bränsleförbrukningen vet jag inte än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 23 April , 2005 Hej igen! Talade du också om vad det var för båt som motorn satt i. Ifall båten var lätt eller tung, planande osv. Jag har ett antal gånger under årens lopp varit del i telefonkontakt, dels stått i butiken och diskuterat förgasare, bestyckning mm med de 2 som är där. Inte någon gång (hittills) har de missat vad beträffar bestyckning. Utan att veta mer om din båts egenskaper så tror jag att 135 kan vara lite litet ifall båten är tung. Men detta märker du snabbt när du är ute och det är ju inte så svårt att byta. Var det 165 som tidigar suttit i är å andra sidan ganska stort. 7mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MickeF Postad 23 April , 2005 Nej iofs missade jag detta... Båten är iaf en Monark 670 Salong 1500kg Halvplanande (tror jag). Vet inte hur man ser om den är helplanande/halvplanande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 24 April , 2005 Hej! Det är ingen ko på isen. Hade det varit jag så skulle jag prövat med 130 munstyckena. Det finns en chans att motorn inte orkar, kan eventuellt spika när du drar på. Då är det bara att byta till 165:orna. Märker du att tändstiften börja sota igen, lägg dig på ex. 150 munstycken. Lycka till!/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 24 April , 2005 Provar att köra med 165:orna ett tag för att se hur det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 24 April , 2005 Det är nog ganska saftigt att sätta i 165:orna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 24 April , 2005 Ja men de sitter ju redan i Har suttit i Aq140:an sedan jag köpte båten.. den gick aldrig riktigt som den skulle dock..maxade <20 knop...vad är symptomen på överbestyckat?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 April , 2005 Snabbt svar; sotiga tändstift, hög bensinförbrukning och kan kännas som motorn bluddrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 26 April , 2005 NU har jag fått svar från Drevia och Original till SOLEX/PHN44 på AQ140A är H-munstycke 165, så MISAb har skickat fel när de skickat mig 130-munstycken. Tror de har trott att det var ADDH-förgasare, fast jag uttryckligen skrev att det var PHN44. Jaja alla kan göra fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser