Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst Kenneth

?? masthead eller 7/8??

Rekommendera Poster

Gäst Kenneth

Kan du specificera lite mer vad du är ute efter. Är det båtar i en speciell storleksklass? Svenska båtar? Träbåtar? Om det gäller alla båtar är jag rädd att svaret kan vara lite för omfattande, om det däremot gäller t.ex båtar från -80-talet i storleksklass 25-35 fot blir det lite enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kay

Är det så att du undrar vad Masthead resp 7/8 är för något??? Masthead är när förstaget och därmed förseglet går ända upp i masttoppen. Poppigt på 70-talet. Brukar innebära stora lunsiga försegel med gott drag. 7/8 är när förstaget går upp till 7 åttondelar av mastens höjd. Poppigt förr och på modernare båtar. Innebär bättre trimningsmöjligheter av mastens krökning (=storseglets bukighet/planhet) och mindre lätthanterligare försegel. Mycket grovt kan du kolla på när båten konstruerats/tillverkats. Mitten 60-tal till sent 70-tal: oftast masthead. Tidigare eller senare: oftast 7/8 eller annan partsrigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jan ottosson

hej om du tittar i lystabellen på denna hemsida och jämför måtten p och t.Är p längre än t är det en 7/8 rigg och på en masthead tvärtom t längre än p .det finns undantag på en del nyare båtar och rena kappseglingsbåtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Conny Ihrfors

Jag har försökt att ta reda på vilka segelbåtar som har masthead-rigg respektive 7/8-rigg. Men inte lyckats alls något bra. Finns det några snälla själar som kan hjälpa mig och tala om vilka båtar som har masthead respektive 7/8 vore jag lycklig. Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Testa sajten: www.dan-sails.dk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...