Gå till innehåll
fredag 25 juli 2025
Gäst BonusVita

Hur mäter man segel?

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

Jag fick en fråga för ett par dagar sedan över vilka andra segel till andra segelbåtar, som kan passa till en Trisskryssare. Och jag svarade att jag inte visste... Men frågan gjorde att jag började fundera på ämnet. 

Exempel: Om vi säger att mitt segel är 3 meter i botten och 9 meter på höjden.

Hur stort är det då i kvadratmeter?

Det är ju inte liksidigt, det är ju 3 sidor som alla är olika långa.

Så hur mäter man en trekants kvadratmeteryta?

Och fråga 2: Kan man använda sig av segel som egentligen är tillverkade för andra båtar till ens egen båt? Oftast så står ju båtens tillverkningsnummer eller storlek och namn på seglen, så om man bortser från det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kvadratytan är i dessa sammanhand ointressant, det handlar om akterrunda mm.

När du mäter storsegel mäter du mastlik och bomlik för att se vad du har plats för. Man brukar behöva 15 cm mån för segelreglering; gå inte under det.

Försegel är svårare, där handlar det om geometri. Där är det förstagets längd som är enklast att få ut, sedan blir det värre. När jag har letat begagnade segel har jag kollat i SRS-tabellen och jämfört avståndet mellan mast och förstaget.

Rent generellt kan man säga, att hitta bra begagnade segel är inte lätt. Alls. Antingen är de dyra, eller så är de slut kan man säga generellt. Enda chansen är att man har sådan tur att det passar segel från en klass som kappseglas hårt, t ex Express eller H-båt där seglen byts ofta. Mitt tvååriga sökande av begagnat slutade med en beställning av flång ny, skräddarsydd genua 1 som jag beställde i tisdags.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På ett normalt storsegel så räknar du Mastlik x bomlik x 0,59 och får kvadratmeterytan.

På en fock så tar du förliket x djupet i seglet x 0,5 och får kvadratmeterytan.

(för att få djupet i seglet så mäter du längden mellan förliket och skotliket  med

90 graders vinkel från förliket.

Självklart går det att använda ett segel som är tänkt till en annan båt om det bara passar, om det blir bra är svårare att svara på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...