Gå till innehåll
onsdag 22 oktober 2025
pintasailor

Laddning från utombordare tillsammans med solcellsregulator

Rekommendera Poster

Har ett enerverande problem. Har sökt lite bland trådarna på forumet men inte hittat helt rätt lösning. Saken är att min gamla 40 hk utombordare, via en likriktare, levererar en laddspänningen som varierar med varvtalet. När batteriet är näst intill fullt stiger denna spänning till långt över vad som är hälsosamt för batteriet. Ok jag åker sällan några längre sträckor så det oroar mig inte mycket. Däremot medför den höga spänningen att min solcellsregulator som är kopplad i systemet bryter strömmen till alla förbrukare. Högst irriterande då man varvar på i mörkret och lanternorna plötsligt släcks. Trodde först att det var något fel på "regulatorn" i motorn och köpte därför en ny regulator via drev.se. Det visade sig dock att min inköpta regulator inte alls var en regulator utan endast en likriktare. En fungerande sådan hade jag redan monterad och givetvis gick det inte att lämna tillbaka min nya likriktare. Jag skulle kunna koppla förbrukarna förbi solcellsregulatorn men en elegantare lösning vore att reglera ner laddspänningen från motorn. Gärna till under 14.5 V (vilket är gränsen för då strömmen bryts). Har letat runt efter någon grej som klarar denna uppgift men inte hittat det jag söker. Kan någon ge mig tips på marin anpassad elektronik som löser problemet?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket enkelt. Koppla in strömmen från snurran till ingången på solcellsregulatorn så ser regulatorn till att batterierna får rätt spänning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket enkelt. Koppla in strömmen från snurran till ingången på solcellsregulatorn så ser regulatorn till att batterierna får rätt spänning.

Ja - så skulle jag kunna göra men då måste jag dra en massa sladd från motorn till regulatorn. Idag går väl laddströmmen i samma kablar som strömmen till startmotorn - direkt till batteriet. Inte allt för snygg lösning tycker jag men en intressant idé - tack!

Tar fortsatt tacksamt emot förslag på regulator elektronik att sätta i motorn som möjliggör att jag kan använda befintligt kablage?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi gjorde så på en snurra. Men, skillnaden är att den inte hade någon startmotor. De flesta socellsregulatorer reglerar på den negativa sidan som jag antar är ihopkopplade i motorn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...