Gå till innehåll
lördag 10 maj 2025
Kimppi

Bella Falcon 26 vs Korsö 800s ?

Rekommendera Poster

Hej alla! 

Ska byta båt till nästa sommar och dessa två modeller är något jag funderar på. Men eftersom jag endast har erfarenhet av båtar med utombordare så vill jag ha alla tips och råd jag få om man ska välja en Korsö 800s med axeldrift eller en Bella Falcon 26 med drev. Båda jag tittat på har en 200hk volvo penta diesel. Dock faller jag lätt för Bellans utseende och goda sjöegenskaper. Men tacksam för alla tips av er som erfarenhet av någon av dessa båtar. Tipsa tispa!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en Falcon från -89 med bensinare i (205 hk) som jag var mycket nöjd med. Det hade dock inte skadat med lite mer kraft i maskinen då skrovet klarar det.

Har aldrig sett en Korsö 800 men generellt är skillnaden mellan axeldrift, som jag har i min nuvarande Saga 315, och drev att drevet är effektivare men kräver mer service. Ofta har axeldrivna båtar också en liten köl/skädda som till viss del skyddar propellern vid grundkänning. Tycker mig se att åtminstone vissa modeller av Korsö 800 har skädda.

Ett drev åker å andra sidan upp vid grundkänning.

Men även om man inte ska gå på grund så händer det. (Själv gick jag i somras på ett grund som inte stod i mina sjökort - men väl i senaste utgåvan!)

Ofta har också båtar med drev en helt annan gång än de med axel. Ofta mer fullt planande medan axel-båten gärna ligger kvar lite i sjön, sk halvplanande.

Fördelen med halvplanande båtar är att de inte slår lika mycket i sjön men de drar mer soppa.

Tror att du ska prova bägge två och fundera vilken sorts gång du vill ha.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provkört en Bella Falcon men inte hittat någon Korsö ännu att titta på. Men det kanske blir med drev trots allt. Bor i finland och kör båt i Kvarkens skärgård där det inte finns annat än stenar och grund pga landhöjningen så att kunna tilta motorn är nog nästan ett måste. Tror att jag hört för mycket om drevhaverier men det måste man ju kunna förebygga med service och underhåll. Får fundera vidare helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...