Gå till innehåll
lördag 20 juni 2026
Bellmangbg

Nordic ocean craft 28

Rekommendera Poster

Hej alla!

Är det ngn som har koll på Nordic ocean craft 28!

Funderar på att köpa en sådan.

Detta kommer i princip vara min första båt.

Hur tänker man med båtpriser idag?

Ska man välja mercruiser 4.2 eller VP D4?

Redigerad av Bellmangbg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin båt men lite väl trång i sittbrunn då man främst designat för att ha stora soldynor. Midkabinbåt så den är aningen högre o därmed mer vindkänslig så ankarspel o bogpropp är att föredra då den har singelpropp. När det gäller priser så är de i nedåtspiral båt kostar stora kostar mer än små bara att se båten som ett svart hål för stålarna. Volvo har dyrare reservdelar än mercruiser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har båten vinterförvarad hos Knape Marin i Fiskebäck och har sett att de har en Nordic Ocean Craft 28 där till försäljning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fin båt men lite väl trång i sittbrunn då man främst designat för att ha stora soldynor. Midkabinbåt så den är aningen högre o därmed mer vindkänslig så ankarspel o bogpropp är att föredra då den har singelpropp. När det gäller priser så är de i nedåtspiral båt kostar stora kostar mer än små bara att se båten som ett svart hål för stålarna. Volvo har dyrare reservdelar än mercruiser.

Hej. Tack för snabbt svar. Singelpropp? Vad är det? Kan ni mer om båten får du gärna berätta. Har fastnat för denna båt. Vet du ngn annan båt jag skall titta på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror helt o hållet vad du ska använda båten till och hur mycket du kör. 600K är rätt mkt pengar. Noterade en sak på senaste båtmässan att nya och nyare båtar har dåligt med stuvutrymmen pga nya säkerhetsregler båten ska flyta vattenfylld. En lite äldre båt har mkt bra styvutrymmen och kan också ha smartare planlösning, nya båtar har lite coolare design så hur har ni tänkt i båtvalet? Åker ni inte väldigt mycket så kan ni tex likagärna leta en med bensin V8 då är utbudet större. Soppakostnaden är i regel ingen storpost i det stora hela av båtägandet om du inte kör väldigt många distans. En disel är i mångas tycken säkrare men mkt dyrare i inköp.  Det jag menade med singelpropp var lite slarvigt skrivet men att båten i regel har en motor gör den mer svårmanövrerad än om du har 2 motorer därför är bogpropeller att föredra på en sådan stor båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta om jag lägger mig men jag antar att Bellman menar singelmontage, proppen är duopropp, alltså två proppar på samma axel med motverkande rotationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...