Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Faderullan

Kombarrisland

Rekommendera Poster

Fick en gång på detta forum lära mig att kombarris betyder stor sten och inte någon form av sammanboende kompisar emellan. I mina tassemarker finns det kombarrisar så det räcker och blir över.

 

Österbottniska skärgården är lite svårnavigerad men utprickningen har tagit stora steg framåt det senaste decenniet. Tumregeln är ändå att det alltid finns något hårt och obehagligt att gå på på fel sida om pricken.

 

Kuckargrund är en ö i den österbottniska skärgården. Zooma ut kartan på länken tills ni känner igen er..

 

http://www.geographic.org/geographic_names/name.php?uni=6103634&fid=1785&c=finland

 

Tittar man tillbaka i mina rullor ser man att det var 11 september 2010 jag senast besökte Kuckargrund. I år blev besöket av den 13 september. Alltså fyra år och två dagar sedan sist. Ön är ett lagom utflyktsmål i skärgården utanför Molpe och Bergö. Den består av stora flyttblock som inlandsisen drivit upp till en driva som sticker upp kanske fem-sex meter över havet. Fäller man en liten sten mellan flyttblocken kan man höra hur den rullar ner långt in mot öns inre.

glastron.jpg?w=300&h=199

Kliver man upp på de högsta flyttblocken får man tre meter till och då har man en fin utkikspunkt. Där uppe kan man betrakta skärgården och öns sparsamma vegetation. En buskig björk och lite enbuskar har fått fotfäste.

flyttblock.jpg?w=300&h=199

Stugor byggs på de här öarna också, bortom stengrynnorna står en stuga på vad som ser ut att vara en rätt blåsig plats utan skydd av träd och  buskar.

stuga.jpg?w=300&h=170

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...