Svartviken 0 Postad 12 Augusti , 2014 Jag har kollat runt efter en panel att montera på taket. Har hittills varit inne på Sunbeams flexibla 100w-panel, finns på tex teknikhamstern.se. Surfade runt lite nu och hittade en panel som jag inte sett tidigare. Inget varumärke är angivet, och en 100w-panel är tusenlappen billigare än Sunbeam. Dessutom finns det en panel på 120w i serien som skulle kunna passa på mitt tak, hoppas hoppas... Jag ska ta en kvällspromenad ner till båten och mäta. Finns bla. på Fyndiq.se och på highlandsenergi.com, någon med kunnskap om dessa paneler? De verkar ju snarlika Sunbeam men hittar ingen info, och vill inte köpa grisen i säcken! MVH / Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tmarex 0 Postad 15 Augusti , 2014 (redigerade) Hej, Har två stycken 100W köpta genom eBay i Tyskland är nöjd. Sägs ge ca. 5,5A/st vid otimalt läge. Jag har väl slarvat lite med det men de ger ca. 3-4A om de blir liggande platt. Har dom liggande under sängen och tar fram dom vid behov. 2st driver utan problem kyl,frys, laddar diverse elprylar och annat när man ligger i naturhamn. Monokristallina celler täkta av en tunn plastfilm på en vit platsskiva som är aningen böjbar. Enkel installation med standard MC4-kopplingar. Ger ett lite "billigt" intryck och tveksamt om den tål längre slitage typ att gå på. Vet inte om pasten är UV-säker men det borde den ju vara. Är man lite försiktig med dom så menar jag att det är ett bra alternativ. //T Redigerad 15 Augusti , 2014 av Tmarex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser