Gå till innehåll
fredag 02 januari 2026
auxvoice

Johnson 4hk 2-takt 2-cyl, årsmodell?

Rekommendera Poster

Fått en gammal motor med 2 cylindrar jag renoverat hela dagen. Det är en sån alla har ståendes dammig i garaget.

Blir inte klok när jag försöker få fatt i årsmodellen med serie/modellnumret på nätet. Någon som har lust att göra ett försök o se om det går att få tag i info?

Bonusfråga, vad kostar ett impellerbyte mellan tummen o pekfingret på verkstad?

Se bilder.

post-105330-0-94424400-1407021584_thumb.jpg

post-105330-0-82907300-1407021593_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar man på denna sidan och tar bort den sista bokstaven, så blir det "ES" alltså 1990, dock ser den ut att komma från 1975 eller liknande...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har två såna i källaren. En från 73 och en från 84. 

Skulle gissa att din är från slutet av 80 talet om jag jämför med de jag sett innan. 

Ingen separat tank? 

Delar finns på Hansen marin men deras impeller stämmer inte med alla växelhus. Finns två st olika....att byta impeller på verkstad lär väl gå på ca 1500 kr tyvärr. Är dock svinlätt att göra själv. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Endast tankanslutning på min. Min fräser bara ut lite vatten ur hålen det blir inga strålar ur de 6 hålen, känns dock som det ska vara så, eller hur är dina?

Motorn är ju otroligt lättmeckad iaf men då jag aldrig gjort ett impellerbyte så vet jag inte om jag kommer få ihop den igen. Har du någon beskrivning på vad jag behöver skruva isär eller liknande?

Motorn är ju endast värd 500 max så de blir ju billigare köpa en annan än att lämna in ju :)

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska bara komma lite "dimma" eller ånga ut från de sex hålen. Det är inga riktiga skvallerhål.

Du lossar bara på växelhuset med två skruvar, sen sitter pumphuset med två till.

Ut med impellern och ta vara på den lilla kilen som impellern ska spåra i.

Sök på youtube också, finns nån video där har jag för mig. Men det är förvånasvärt lätt.

Mer än 500 kr ska du nog kunna få. Jag fick 3300 för min, visserligen i nyskick =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lät ju lätt :)

Bra det då funkar den för tillfället iaf, ska nog ge mig på ett byte när sommaren är slut, dock så har inte hansen några att sälja längre enl hemsidan i varje fall. behöver även nya packningar, blir grått i tunnan efter test...

Det var 1990 vad jag fått fram, trodde jag verkligen inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...