Gå till innehåll
fredag 09 maj 2025
larban

Varför ståltråd vid fiske?

Rekommendera Poster

Jag fiskar inte som ni förstår av ämnestiteln. Men jag har båt och kör en del. Ibland händer det att jag får in fiskelina i propellern eller mellan propellerna oftast ( duoprop). För det ligger en del linor som fiskare lämnat, efter bottennapp mm. Det är fine då nylonlinan är följsam och inte pajar nåt ( oftast ). Nu fick jag in en lina med ca 30 cm ståltråd, suck. Den har lyckats gnaga ordentligt på propellrarna så de märkbart har slitits och till råga på allt letat sig in i axeltätningen så den är naggad. Dessutom, när jag höll på och ta loss härvan med ståltråd och fiskelina så ramlade brickan till bakersta propellern av. Blev rätt sur helt enkelt. Så jag undrar alltså. Varför ståltråd?

/Larban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska lätt att svara på, fisket efter gädda är ett väldigt populärt fiske i Sverige och hela Norra Europa. Gäddan har väldigt många och skarpa tänder, så en vanlig nylon eller flätlina gnags lätt av när man får en gädda på kroken. Många jagar storgäddan och har titan eller stål tafsar som är 50 cm eller mer...... Titantafsarna är ganska dyra historier så ingen fiskare vill lämna dessa i sjön... de allra flesta försöker nog behålla sina prylar. Men ibland händer det att man förlorar en tafs efter bottennapp eller linbrott.....

Alternativet till titan och stål är grov nylon eller fluorcarbon, 0,9 eller 1,0 mm , och de grova linorna är inte heller snälla mot drev och propellrar om de sätter sig taskigt till...

Jag tror ingen lämnar linor/tafsar av ren illvilja, utan kör man mycket i grunda vatten där man lätt fångar upp linor och annat så får man kanske kontrollera sina drev lite oftare för att undvika större skador......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst. Fattar, men irriterande (och dyrt) är det. Mycket skräp som blir liggande verkar det vara. Vi kör inte extremt mycket i grunda vatten, men vill gärna kunna lägga till i naturhamn ibland. Här om dan dök det upp ett drag med lina framför näsan på mina badande barn i en insjö. Kändes inte heller så kul. Rostiga krokar. Kunde satt dig illa i någons kropp.

Hoppas att du har rätt i att alla fiskare försöker få upp sitt skräp, men undrar ibland.

Ok, jag är lite bitter idag efter att ha fått mitt drev förstört. Det går över. Blir till att lyfta båten och byta tätning, olja mm. Semester hejdå.

/L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är aldrig kul när prylar går sönder av konstiga anledningar, kan lätt förstå din bitterhet.. och precis som i alla andra grupper finns det väl något drägg bland oss fiskare också.....

Att söka efter ett förlorat bete efter bottennapp eller linbrott är som att hitta nål i höstack, om du inte har ett flytande bete förstås, så det finns säkert de som struntar i att leta... 

För egen del har jag både hittat och av ren tur fiskat upp lina med bete som jag nyss ansett förlorad.....

Råkar du ofta ut för fiskelinor måste du ju röra dig i områden där fisketrycket är ganska högt.....då går ju alltid att prata med e fiskare du träffar på och påtala problemet med tafsar i metall som blir kvar i vattnet, kanske någon går över till nylon/fluorcarbon, men de är inte heller problemfria i de grova diametrar som krävs.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...