Gå till innehåll
onsdag 19 november 2025
TobbeLundgren

Installera varvräknare till en Johnson 35 79'a

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla !!

Jag har försökt med gammal hjälp härifrån och med information från andra på internet. Dock inga svenska sidor hur man installerar varvräknare på min motor.

Varvräknaren jag har är en http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=14659.
Jag har satt den till värdet 10 som jag fått från informationen här.

Men jag får det inte att fungera alls. Den visar inget utslag.

Som ni på bilden jag bifogat så finns det 4 sladdar som kommer från generatorn.
I ordning från vänster (Tyvärr så fungerade inte uppladdningen av bilden)

Gul

Gul/Grå

Gul/Blå

Röd som för övrigt har ständig plus fast nyckeln är ur. (kanske ska vara så)

Jag är i stort behov av hjälp !
Och är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh

Tobbe

Redigerad av TobbeLundgren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Update !

Har precis varit ute och testat motorn på vattnet och varvräknarn får signaler. MEN, den får ingen signal på tomgång. Gasar man så åker den upp till som i det här försöker och fastnar på 2000 rpm.  Stannar där tills man stänger av motorn, då går visarn ner till 0 igen.

Dock så tickar räkneverket på som det ska.

Nämnas bör att den är kopplad till Gul/grå som någon annan snubbe på nätet gjort.

Jag behöver verkligen andra vinklingar

Tacksam för hjälp.

Mvh

Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du var inne på att köpa denna i tidigare tråd 

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=14577

Vilket säkert hade funkat alldeles utmärk att koppla in.

Nu har du istället köpt vad jag förstår vara en s.k. dieselvarvräknare avsedd att kopplas till W på en "bilgenerator" och sedan kalibreras till att visa rätt. 

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=14659

Den som skrivit SeaSeas text om denna varvräknare är inkompetent "Kopplas till generatorns klämma W (4-takt) eller kondensspolens minussida (2-takt)."  

W har inget med två eller fyrtakt att göra utan är ett uttag på vissa bil/inombordargeneratorer. En sådan kan mycket väl drivas av en 2-takts motor. Kondensspolen är något eget påhitt av SeaSea, som jag aldrig någonsin hört talas om tidigare. Någon sådan spole finns inte.

Om man tänker sig att den på någor sätt skall kopplas till CDI:n så är det förenat med fara för person och inte helt osannolikt att CDI:n havererar.

Det går kanske att få denna varvräknare att funka, men jag tycker du skall be SeaSea om rätt grejor och samtidigt be att de ändrar den felaktiga texten i katalogen.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack !!

Grymt skönt med människor som verkligen vet vad dom snackar om. Jag BAD UTRYCKLIGEN seasea om att få en som fungerar till min motor.
Tyvärr så har jag inte kunskapen att välja rätt själv.

Men STORT tack guestsson för din hjälp. Ska försöka att förklara att dom gjort fel och att dom får byta in den mot en som fungerar.

Återkommer....

Mvh

Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du kopplat nu finns risken att varvräknaren drar ur batteriet.

Använd lila ledning för +12 V matningen av instrumentet. Lila blir + 12 V då tändningen slås på med nyckeln. Alternativt kan du koppla över en separat brytare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack !!

Grymt skönt med människor som verkligen vet vad dom snackar om. Jag BAD UTRYCKLIGEN seasea om att få en som fungerar till min motor.

Tyvärr så har jag inte kunskapen att välja rätt själv.

Men STORT tack guestsson för din hjälp. Ska försöka att förklara att dom gjort fel och att dom får byta in den mot en som fungerar.

Återkommer....

Mvh

Tobbe

Jag tycker dom skall ge dig en UFLEX utan pengar emellan. 

De har lurat dig och många andra med sin felaktiga information, något de bör värdesätta att få reda på och kompensera dig för det besvär du haft. 

Googlar man på "kondensspole" så är SeaSea de enda i hela världen som vet vad detta är för något  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAHAHA :D Håller helt med dig. Dom har bra priser så man handlar gärna med dom.

Menar du den Lila/vita som går till tändlåset ? Då blir jag jätteglad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lila/vit tror jag är choke

http://www.tacklereviewer.com/freebies/outboard-engine-wiring/comment-page-1

Men den lila kanske bara finns inne vid nyckelswitchen, inte utdragen till en separat "Tach plug" som på denna http://www.maxrules.com/graphics/omc/wiring/25_35_82-83_elec-remote.jpg

utan som på denna http://www.maxrules.com/graphics/omc/wiring/77-78_55HP.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt, lila/vit är Choke.

Men rent krasst. Jag måste alltså dra ut en separat plus från motorn för att få en av tändlåset aktiverad plus ? (inget jobb direkt) Men vart rent fysiskt ansluter jag den ?

Vill minnas att jag inte sett någon lila ? Iofs är många kablar liggandes i "slangar" så dom döljs.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt, lila/vit är Choke.

Men rent krasst. Jag måste alltså dra ut en separat plus från motorn för att få en av tändlåset aktiverad plus ? (inget jobb direkt) Men vart rent fysiskt ansluter jag den ?

Vill minnas att jag inte sett någon lila ? Iofs är många kablar liggandes i "slangar" så dom döljs.....

Anslutningen skall finnas vid låset, ingenanledning att meka i motorn för detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en slaskmail.

<mittnickhär>(snabela)hotmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Verkar som grå och lila saknas.

Det bör finnas en (A) anslutning ledig på låset, där den lila skulle ha anslutits. Mät om det blir + 12 V på denna anslutning då tändningen slås på, anslut i så fall där.

http://www.justanswer.com/boat/3q59z-issue-w-ignition-switch-johnson-35hp-1979.html

Edit: I länken ovan talas om (I) anslutning för tillbehör, så kolla den också som alternativ till (A) 
"The I term is used for a hot horn or gauges" 

Grå saknas och måste i så fall dras från motorn. Enligt detta så är grå kopplad till grå/gul från stator till likriktare.

http://www.maxrules.com/graphics/omc/wiring/77-78_55HP.jpg

Men att koppla till vilken som helst av växelströmsanslutningarna på likriktaren, grå/gul, blå/gul eller gul funkar antagligen precis lika bra, men inte till någon av röd eller om detta finns, svart.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(grå) är redan dragen från föregående test. Testar så fort jag får möjlighet.

Tack snälla för du rett ut detta åt mig.

Jobbar du med båtmotorer eller är du bara ett genialiskt geni? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, inte med båtmotorer och något geni är jag inte. Det finns flera på MG som generellt kan mer om båtmotorer än jag, jarb t.ex. som också har bamsemotorer som yrke. Men, jag har gedigen yrkesmässig erfarenhet av el/elektronik både praktisk och teoretisk.  

Jobbar dock med annat lite sedan nästan 30-år tillbaka.

Mer än 50 % av "genialiteten" ligger i att kunna Googla. Detta kan de flesta lära sig, men jag tror att det ofta stupar på att man inte känner till det engelska begreppen för det man är intresserad av och ibland kanske inte ens de svenska. Internets samlade information på Engelska är nog 50 ggr större än den på svenska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv är jag mekingetgör :-) och lär mig om el och dess logik. Jobbar med gasturbiner till vardags.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gasturbiner låter lajbans. Stal-Laval eller Volvo då kanske.  Jag vänder mest papper, fast bara virtuellt i en dator förstås.

Har varit industrielektriker och därefter för snart 30 år-sedan ansvarig för de elektriska parametrarna i Ericssons 2,5 um NMOS och CMOS-processer. Fabbarna i Kista togs till sist över av Infinion och revs för ca 5-år sedan.

Vi kanske skall stoppa där innan det blir klubben för inbördes beundran och helt OT.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

guestsson

Stämmer bra att stiftet som va markerat A på tändlöset gav plus när man vred om nyckeln. Allt inkopplat. Testkörning i eftermiddag. Håll tummarna att nya mätarn fungerar

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...