Leif 3 Postad 26 Mars , 2005 Jag skall installera ett isoterm-asu kylskåp och skulle uppskatta råd angående el-inkopplingen. Enligt bruksanvisning bör man koppla kylskåpet direkt till batteriet. Förstår jag det rätt kan pluskabel via säkring och kopplingsplint kopplas till pluspol på batteriet. Hur är det med minus, kan jag koppla den direkt till minus på batteriet eller..? Förutom kabel diameter, vad mer bör jag tänka på? Tacksam för all hjälp, Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 26 Mars , 2005 Jag tror att dom menar att du ska koppla direkt till batteriet för att undgå spänningsfall. Spänningsfall kan du få om du har för tunna kablar eller dåliga kopplingar. Har du rediga kablar och kopplingar finns det ingen anledning att dra kylskåpskabeln helt till bateriet. Kolla in på www.skyllermarkspressar.se Dom har förnuftiga lösningar som fungerar samt förslag på elshema. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
and30ers 0 Postad 27 Mars , 2005 Håller med Ricky, koppla kylen via en strömbrytare på panelen men använd riktiga kablad (6 mm?) och gör dem inte längre än nödvändigt. Se till att ha en stor och välkablad minusplint i elcentralen dit du kan jorda dina prylar, även kylen. Själv installerade jag en hel del elektiska prylar i min båt förra året och alla tillbehörstillverkare säger i sina manualer att just deras pryl skall kopplas direkt till batteriet. Hur skulle det se ut? Som skit! Det enda pryl jag kan komma på som bör vara direktkopplat är dieselvärmaren då fläktmotorn måste få snurra tills termostaten är nöjd med att värmaren svalnat. Med en strömbrytare på panelen som hindrar detta kan det börja brinna och det är inte så kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leif 3 Postad 27 Mars , 2005 Tack för svaren, myvkaet uppskattat. Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
torb 0 Postad 31 Maj , 2005 ja, att inte få spänningsfall kan vara viktigt... Köpte nyligen en Isotherm tb26 till min segelbåt. Nu har jag varit ute fredag - söndag, och enligt mina beräkningar skulle kylen hålla 4 dygn knappt på en laddning om omgivande temp är runt 20, och temp i kylen är 4. Nu hade jag 12 grader omgivande och 8 grader i, så rimligtvis borde den knappt dra nån ström alls, tänkte jag... I lördags kväll var vi ute och det började mörkna, så jag slog då på lanternorna, förvåningen var stor när jag upptäckte efter en halvtimma att batteriet var slut och lanternorna bara glödde lite svagt! Det visade sig att kylen, med spänningsfallet gör att kompressorn bara gick några sekunder, sedan slog den av pga spänningen sjönk under 11,7 V, vilket resulterade i att ingen kyla producerades alls, den slog på och av kompressorn hela tiden, vilket resulterade en mycket större strömförbrukning.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 10 Juni , 2005 När det gäller att koppla direkt till batteriet menas att du skall kunna stänga av huvudtsrömbrytaren om du går i land utan att kylen stängs av. Gäller det en värmare så handlar det om helt andra saker - där får inte strömmen brytas förens värmaren har svalnat. Du kan koppla kylen via din säkringspanel om du inte bryter strömmen. Kablar och spänningsfall skall man alltid tänka på i en båt. Se till att ha ordentliga kablar. Om ditt skåp har ASU är detta ännu viktigare eftersom den kommer att starta först när spänningen är över 13,2 volt vid kompressorn. I detta fall skulle jag rekommendera dig att dra bra kablar direkt ifrån batteriet om du inte har ett bra elsystem. Om du har dåligt laddsystem kommer din ASU starta väldigt sent eller aldrig. Minus är alltid minus och kopplas alrig via någon strömbrytare, man skulle kunna säga att minus alltid är igång. Du bryter endast plussen i båten. När det gäller grovlek så kan du dra några meter med 6mm2 kabel uten större spänningsfall. Lite längre avstånd bör du kliva upp på grövre kabel, ex 10mm2. Skall du koppla via din säkringspanel krävs givetvis att denna är matad med ordentlig kabel, helst 20mm2 och uppåt. I ditt laddsystem bör du från 35mm2 och uppåt beroende på längd på kablarna. Rekommendation är 50mm2. ASU har fläkt i kompressorn vilket gör att den inte är lika känslig för luftutrymme men att kunna ha ett svalt ställe för kompressorn gynnas i längden. Om du ska montera kompressorn på annat ställe än på skåpet bör du hänga upp den i gummikuddar då resonanser lätt uppstår i skott etc. //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser