Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst Gäst

Impeller

Rekommendera Poster

Gäst Gäst

Har en Yamaha 30 HK -85 års modell. Är det någon som vet hur man byter impeller på dom och vart den sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Jag är inte säker men jag tror att den sitter i växelhuset, titta ovanför proppellern om det finns något vattenintag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gäst

Ja det gör det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under kavitationsplattan sitter bultar som är riktade uppåt. Lossa dessa och lyft ner växelhuset. Impellerns sitter i ett litet hus runt själva axeln som går ner i växelhuset. Innan du börjar är ett tips att spreja 5-56 eller motsvarande på bultskallarna och låta dra något dygn. De kan vara rejält fastärjade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, följ rådet ovan med 5/56. Skulle hjälpa kompisen att byta på sin motor och då drog vi av en bult till impellerhuset. Det blev lite mer jobb än tänkt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det sitter ett växel stag oxå som du måste lossa. Det sitter som ett stag som är gängat. Det kan va lite klurit få ditt det sen igen. Var försiktig när du byter impelern, den kan vara lite skör, använd inte för mycket våld för att få fast den. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gäst

Har en likadan motor och tänkte ge mig på att byta impellern. Har inte gjort det förut men man behöver enligt uppgift plocka ner växelhuset så skall den sitta lätt åtkomlig. Det finns en sprängskiss att ladda hem från: http://parts.yamaha-motor.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...