Gå till innehåll
fredag 25 juli 2025
Lagstrom

Växlarna vill inte hoppa in (yamaha 40hk-92)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hallå allihopa!

Jag köpte nyligen mig en Yamaha 40hk - 92 till min lilla båt. B)

Men märkte vid första turen ett problem med växeln. 

Förra helgen lades båten i och skulle köras 300 meter till bryggan. växeln gick in, men gjorde de väldigt kraftigt, (kompisen höll på att ramla i för att båten ryckte i). Kändes ganska obehagligt att gå från neutral till framväxel. Varvtalet var lågt, men möjligtvis lite för högt. 

Någon som vet om det finns någon funktion som ska göra själva att själva växlandet ska gå lite lugnare?Eller har det enbart att göra med vilket varvtal motorn har?

Sen igår, efter att ha haft isär reglage och ställt in dem korrekt så startade jag och skulle lägga i växeln. Det gick. Men då min båtplats ligger där det är väldigt grunt så låg motorn lutat mot sandbotten och grävde ner sig lite i sanden (otroligt korkat gjort när jag tänker på det i efterhand). 

provade idag igen, denna gång ute på djupare vatten, Men nu går inte växeln i över huvudtaget. Den rasslar inte ens. Backen går att få i men rasslar. Har prövat att lägga i växeln manuellt (dvs utan reglaget inkopplat och endast dragit i "växelspaken" som reglagevajrarna kopplas in i. men det är precis likadant. 

Kan de vara så att jag förstört kuggarna i växlarna eller på drivaxeln då propellern fastnat i sanden och motorn tryckt på?  :(

//Einar

Redigerad av Lagstrom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...