Gå till innehåll
onsdag 08 oktober 2025
Steff008

Kallstartvarvtal, Yamaha F200 V6

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej.

Jag har en Yamaha F200 V6 årsm. 2012. Jag har en liten fundering kring motorvarvtalet vid kallstart.

Dessa senare modeller är utrustad med en funktion som heter "PrimeStart" som skall göra det lättare att starta motorn.

Min fundering är hur högt motorn skall varva vid kallstartögonblicket? Min motor startar väldigt lätt, kall som varm, men det känns som den skulle "rusa till" onödigt mycket vid kallstartögonblicket. Jag har inte kollat exakt men den rusar till åtminstone 3000 rpm när motorn går igång kall.

Antagligen är det inget fel, men det skär i hjärtat varje gång jag startar motorn kall. Det är självklart att varvtalet skall upp vid just kallstart, men detta känns nästan lite för häftigt.

Finns det någon som har motsvarande maskin (F200-F250 3,3L med PrimeStart) som kan bekräfta hur deras motorer uppför sig vid kallstart.

Mvh

Steff

Redigerad av Steff008

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Steff.

Jag har en F225BETX och den gör samma skutt just i startögonblicket. Har inte exakt koll på om det är 3000 varv men jag kan tänka mig att det ligger där någonstans. Men vi pratar om ca en sekund eller så, sen går den ner i "stealth"-läge. :-) För övrigt en superb motor. Så tyst och ändå så kraftfull!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Steff.

Jag har en F225BETX och den gör samma skutt just i startögonblicket. Har inte exakt koll på om det är 3000 varv men jag kan tänka mig att det ligger där någonstans. Men vi pratar om ca en sekund eller så, sen går den ner i "stealth"-läge. :-) För övrigt en superb motor. Så tyst och ändå så kraftfull!

Har också en F225BETX. Den ligger på ca 650 rpm vid tomgång (instruktionsboken säger 700 +/- 50 rpm). Att motorn går upp lite i varv någon sekund efter man vridit om startnyckel är normalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar.

De e ju som sagt helt normalt att varvtalet går upp i startögonblicket, men jag upplever "skuttet" lite onödigt stort, trots att det bara handlar om ca sekunden. Efter det går även min ner i normalt tomgångsvarvtal (Ca 650 med motorn varm).

Nu har jag ju i alla fall fått bekräftat att det är normalt, så inget att tänka på mera.

Jo jag gillar också denna motor (CETX f.ö.). Körde tidigare med en Optimax 175 på samma båt och vad gäller ljudnivå och vibrationer så pratar vi nu om en helt annan värld. Det jag gillar allra mest är att Yamahan är nästan vibrationsfri oberoende av varvtal. Med Optimaxen var varvtalsområden, där  vibrationerna var drägliga, mycket smala och dessa passade ju aldrig in med hastigheten då man körde tillsammans med andra båtar.

Lite mera kusar, lite större stigning på propellern och ett håls hissning skulle båten ännu tåla, så ev. blir det att kontakta Lundins så småningom då garantin gått ut ;)

Nä nu slutar jag innan det blir ännu mer o.t. Stort tack för hjälpen!

Mvh

Steff

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...