Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Riwallen

280 drev

Rekommendera Poster

Hejsan!!! Ska lyfta av drevet i helgen och byta bälg. Jag har haft problem med vatten i drevet är det något mer jag ska göra än att byta bälg för att förhindra att det läcker in vatten ( jag har bytt packningar till alla påfyllningshål och avtappningshål )??? Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hål i bälgen brukar inte nödvändigtvis innebära att det går in vatten i drevet. Vattnet lägger sig kring knuten och sipprar vidare in i båten. Det kan hända att tex tätningen vid propelleraxeln är skadad. Det bästa är att göra en täthetskontroll av drevet enligt följande: Töm ur oljan. Sug undertryck i drevet och vänta. Försvinner undertrycket har du troligtvis en läcka som behöver åtgärdas. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla oljan i drevet, e det vatten i oljan så läcker pakboxarna(ofta vid proppen) E det vatten runt drivknutarna så läcker bälgen. Lite klurigt att kolla vatten i oljan, men oftast blir oljan grå eller mjölkliknande, e det svårt att säkerställa, så häll oljan i en burk eller kopp, låt stå några dar, så kan du se om vattnet/oljan har separerat. En LITEN mängd vatten e ok..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok med andra ord så ska jag lägga kraften på att byta packboxen vid proppen. Knöligt eller lätt???????????? :shock:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslag: Lägg kraften på att hitta läckan och åtgärda den. Är du händig och van att skruva kan du göra det själv, annars lämna in drevet för översyn. Reflektion: Det kan vara ett sekundärt problem med propelleraxeltätningen. Stort lagerglapp med radiellt spel i propelleraxeln kan göra så att tätningen inte klarar att hålla tätt även om den är frisk. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns även en packbox vid växelföraren. Iaf på 270-dreven. Den läckte på mitt drev och inte vid propaxeln. Inte speciellt svårt att byta. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl där jag har oljepåfyllningen antar jag. Om man tittar på http://ockelbo.plars.org/ så ser man ju ialla fall hur man ska plocka bort drevet synd att han inte har skrivit mer om vad han har gjort med drevet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 270 finns den packboxen innanför plåten som det står 270 på. Jag har oljepåfyllning ovanpå drevet och nedanför den packboxen jag pratar om. Blev det begripligt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade fina sprängskisser www.eurofritid.no/Tegninger/Volvo/page1.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...