Gå till innehåll
måndag 27 juli 2026
Gäst Henkenke

Vältbar båt.

Rekommendera Poster

Gäst Henkenke

Hej! Jag heter Henrik Wistrand och jag håller på med ett projektarbete i skolan. Där projektet går ut på att man ska utveckla en produkt. Jag valde då att bygga en båt, och om den välter ska den välta tillbaka upp på rätt köl igen. Jag pratade med en av mina lärare och hon sa att jag skulle maila någon som kunde det hära. Vad jag vill veta är om det finns några märken för det och vad det kallas för. Gärna även hur det fungerar också. Vore tacksam för svar. mvh //Henrik Wistrand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Hej! Du nämnde det själv. Kölen gör en del av jobbet. Om du inte har överbyggnad på båten så kan den bli stabil i precis upp och nevänt läge. Där har du ett problem. Det löser man på segelbåtar genom att bygg upp en överbyggnad så båten inte blir stabil i upp och nedvänt läge utan välter tillbaka. Uppskattas av djuphavsseglare. Du kanske kan göra en modell i trä och prova i badkaret. Det kan vara ganska spännande att se om du kan få den stabil i andra lägen än det rätta. Sedan genom att lägga på mer kölvikt resp. överbyggnad så kan du få en praktisk kunskap som du kan använda när du köper dig (eller bygger en) båt i framtiden. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...