Gå till innehåll
onsdag 15 oktober 2025
severinsson

Propellerval Nimbus 370 coupé

Rekommendera Poster

Har  en Nimbus 370 coupé med 2 st VP KAMD43P med original 4 bladiga B7 propellrar som jag behöver byta. Har tittat på Skewback 18x22. Har någon erfarenhet av ett sånt byte, påverkar det bränsleåtgång och orkar motorerna varva fullt med skewback (det är ju högre verkningsgrad enligt de uppgifter jag fått) Tacksam för tips !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nimbusägare

Jag har just beställt en skewback till en Nimbus Ultima 31 med en TAMD41 på 200hr. Jag lämnade in en skadad propeller för att laga den och samtidigt passa på att öka stigningen till 19" från orginalets 18". Jag har saknat 2-3 knop i marschfart jämfört med dito båtar trots att min vid fullfart varvat ut på 3950 rpm. Tyvärr var propellern bortom all räddning och jag beställde då istället en ny propeller. Valet stod mellan en B7 18x19 eller en skewback. Jag valde den senare med 18x18 då denna propeller har en bladarea på 85% att jämföra med B7 på 69% (om jag minns rätt). Anders på Riwalls sa att om den trots den ökade bladarean fortfarande varvar som tidigare och inte går upp någon knop kan han ändra stigningen till 19". Vet inte om detta tillför något till dina funderingar, men jag kan återkomma till sommaren då jag fått resultatet av propellerbytet. 

Vänliga hälsningar / Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...