Jump to content
Sunday 22 September 2019

robzol-8

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About robzol-8

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. robzol-8

    Ankarspel

    Time Left: 1 month and 14 days

    • Säljes
    • Used

    Ankarspel Lewmar som suttit på en Nimbus 31 från 1991. Motor rostig men fungerar. Överdel i fullt fungerande skick. Kan användas till reservdelar eller ses över för mer tillförlitlig funktion. Finns i Luleå. Säljes enl. ök. för symbolisk summa.

    NO VALUE SPECIFIED

    Luleå, Sverige - SE

  2. Hej Nimbusägare Jag har just beställt en skewback till en Nimbus Ultima 31 med en TAMD41 på 200hr. Jag lämnade in en skadad propeller för att laga den och samtidigt passa på att öka stigningen till 19" från orginalets 18". Jag har saknat 2-3 knop i marschfart jämfört med dito båtar trots att min vid fullfart varvat ut på 3950 rpm. Tyvärr var propellern bortom all räddning och jag beställde då istället en ny propeller. Valet stod mellan en B7 18x19 eller en skewback. Jag valde den senare med 18x18 då denna propeller har en bladarea på 85% att jämföra med B7 på 69% (om jag minns rätt). Anders på Riwalls sa att om den trots den ökade bladarean fortfarande varvar som tidigare och inte går upp någon knop kan han ändra stigningen till 19". Vet inte om detta tillför något till dina funderingar, men jag kan återkomma till sommaren då jag fått resultatet av propellerbytet. Vänliga hälsningar / Robert
  3. robzol-8

    Maxim 26

    Hej Mats Har ägt en Maxim i några år och var mycket nöjda med denna båt. Idag då priserna gått ner så får du mycket båt för omkring 150 kkr eller strax däröver. Kommer du till besiktningar på en Maxim skulle jag råda till extra koll på rutors täthet då dessa är karmlösa och något veka. Täta om dessa är inte så svårt, men kolla så det inte finns fuktskador. Även skrovgenomföringarna till pulpiträcke och mantågsstöttor tenderar att vara otäta. Hur ser skrovbeklädnaden ut? Då jag bytte ut klädseln i våran båt fanns en del otrevligheter bakom. Oroa dig inte för backegenskaperna. Dessa egenskaper är inte unika för S-drevet då även alla båtar med raka axlar har samma beteende. Tvärt om ser jag placeringen av drevet som fördelaktigt då du t.ex. ska vända i en hamn. Med lite fart bakåt och en frammåtkick med gasen vänder du på en femöring. Farten är som du kanske vet inte så hög. I praktiken åkte vi aldrig fortare än sju knop. Som det nämts ovan blir den även lite slingrig i medsjö. Lycka till med båtletandet och glöm så klart inte att undersöka motorns skick. Annars kan det bli oförutsedda utgifter. / Robert
  4. Tack för intressant info. Jag äger en Nimbus 31 Ultima med en TAMD 41 som inte gör i närheten av den fart som en gång specades för båttypen. Ska börja med att kontrollera laddtrycket. Jag misstänker att dagens diesel inte når samma tryck som då båten var ung. Plomberingen på dieselpumpen är obruten och troligtvis är den aldrig justerad. Har pratat med andra som har haft positiva erfarenheter av tryckjustering i kombination med skewback-propeller. Har du kontrollerat ditt bränsletryck? Åtrkommer kanske till sommaren då jag testat att justera trycket.
  5. Jag köpte denna förra året. Har dock inte hunnit testa den mer än hemma i garaget pga båtbyte. http://www.alltombord.se/product.html/spolpumpskit-jabsco-washdown-parmax-4?category_id=6 Priset var något lägre då jag handlade men jag tycker att jag fick mycket för pengarna.
  6. Kanon Zumpen Jag hade redan testat denna app, men tycker det är kul att du rekomenderar den. Kul sak att titta på om man vill ha koll på vännerna till sommaren! Jag hade dock också lite bekymmer att registrera mig. Bl.a. upptäckte jag att mailen från sidan hamnade i min skräpkorg i min hotmail. Till slut funkade dock allt. Ska hårdtestas till sommaren. Jag ska sprida appen till alla mina vänner.
  7. Jag kan ta någon bild då jag får tillfälle till våren. Googlade runt och tittade på bilder på MD21or och ser att ingen av dessa påminner om min. Jag har ingen avlång tvärställd värmeväxlare i motorns framkant (MD21B) och ingen fyrkantig heller (MD21A). Inget expansionskärl heller. Jag är väl inget motorproffs, men jag har ägt båten något år, så jag borde rimligen ha märkt om jag har ett slutet kylsystem kan jag tycka. Däremot hade jag inte koll på att min variant är ovanlig.
  8. Härligt! När jag svarade på inlägget blev jag plötsligt kadett!
  9. Ja må vara landkrabba, men min Maxim med MD21a har sjövattenkylning. Kanske ovanligt på modellen, men så är det i alla fall......
  10. Jag vill inte skrämma dig men vid höstens konservering öppnade jag pluggen på blocket och där var det bara vatten utan glykol trots att jag kört igenom en hel del glykolblandning! Dränerade därför ut detta vatten och fyllde på glykolblandning i kyllimpan och lossade även röret över termostaten och fyllde på där. Om inte termostaten öppnar får du inte in glykolen i blocket. Kolla därför detta!! / Robert PS. Dränageskruven sitter på styrbords sida under kyllimpan i bakkant av motorblocket.
  11. Ursäkta missen med bilden. Jag gör ett nytt försök med en komprimerad bild.
  12. Det har skrivits en del om att rengöra vinylklädsel på båtdynor genom åren. Jag köpte ny båt förra veckan. Klädseln i sittbrunnen var rätt grådassig och jag målade upp en bild av att det skulle vara svårt att rengöra dessa dynor. Efter lite läsning på forumet inköptes galltvål som en första test. Jag blev glatt överraskad då det funkade utmärkt. Jag har egentligen ingen arning om andra medel är lika bra men galltvålen löste all smuts och jag gned endast med en disktrasa av känt märke. Jag upplevde inte att vinylen torkade ut eller att jag fick en konstskinn som blev klibbigt eller liknande. Om jag haft fläckar som etsat sig fast i skinnet kanske resultatet skulle bli sämre. Eftersom klädseln är hel sparade jag åtskilliga tusenlappar på att slippa klä om dessa elva dynor!! Bilden visar den klassiska före- och efterbilden.
  13. Maximarcus - du får mer än gärna lägga in någon detaljbild på din lösning. Jag är också intresserad av att tillverka något liknande till min Maxim. Tack på förhand
  14. Hej Vad kul att se att du pysslar med samma saker som jag. Står precis inför valet om jag ska dela min nyinköpta teakskiva och tillverka en vikdörr eller behålla den som nuvarande isticksskiva. Hur gjorde du med kanterna? Limmade du på någon kantlist eller ser man själva plywoodfaneren? Är du nöjd med dörrplaceringen till höger, eller stör den garderobsdörren? Har du möjligtvis någon detaljbild? Norrlandshälsningar från Robert
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy