Permanen 0 Postad 3 Januari , 2014 Tänkte söka efter lite tips vid omlackering av båten. Jag är medveten om att det finns massvis med trådar om båtlackering men har inte lyckats hitta svaren på mina frågor. Båten kommer gå i insjö och ligga vid bryggplats över sommaren. Polaren lackade sin med billack för 10-15 år sedan och det tycker jag är tillräckligt bra resultat även för mig. Har fått tips om att jag ska lacka båten med lastbilslack eller industrilack, alltså en lite starkare bil-lack som säkert inte är lika bra som gelcoat etc enligt vad jag läst. Jag har tillgång till bra verkstad och kompressor så jag tänkte spruta båten med vanlig färgspruta. Är snart klar med slipning och spackling av båten. Har kört över hela skutan med 240 papper på excenterslip och tänkte köra den med 400 med innan lackeringen. Mycket finare har jag hört gör bara att lacken fäster sämre. Hur som haver mina två frågor just nu är ifall jag ska skaffa någon grundfärg och spruta på först och sedan slipa ytan jämn på? Vad för grundlack isåfall är lämplig tros? Hur gör jag med bottnen på båten? Den ser lite skrovligare ut nu än resten av skutan (se bild), troligtvis pga att förra ägaren nyligen målade om hela bottnen på den. Går det att slipa ner ytan precis som på resten av båten och blåsa över det med industrilacken som jag tänkte med allt det andra? Eller bör jag använda någon annan färg här och göra något annat? Den är lite gul-vit nu så de kommer skära sig med den röda färg jag tänkt spruta på resten av båten. Alternativet är väl att måla om bottnen med svart bottenfärg kanske? Vad för färg är det isåfall som gäller? Skickar med en bild på hur mitt projekt ser ut nu. Hoppas någon kan hjälpa mig bringa lite klarhet i att! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Permanen 0 Postad 3 Januari , 2014 Hade problem med att ladda upp bilderna.. Här kommer iaf bild på hur projektet ser ut nu och ungefär hur jag vill att den ska bli..http://imageshack.com/a/img89/9135/7jd1.jpg nu http://imageshack.com/a/img713/5663/qgmq.jpg mål Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser