Kriffe 0 Postad 28 September , 2013 Hej. Är det någon som har erfarenhet av propellrar med lite rake och mycket rake? Är en propeller med mycket rake men med samma stigning som en med lite rake tyngre att dra runt för motorn eller får man ungefär samma varv på motorn. Funderar på att byta min viper 21 mot en raker 20 eller 22 men vet inte vilken av dem. Tacksam för svar även om det gäller andra propellrar till andra motorer än min evinrude. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 28 September , 2013 Jag har testat båda sorter. Den mest extrema i rake-väg jag kört är en Evinrude/Johnson prop som heter Raker. Den är bra för riktiga höga hästkrafter. Den ger outstanding bow lift och toppfart. Men den är en liten dj-el att hantera i lägre farter. Blow outs, vandring i sidled, allt elände du kan hitta på. Om den går tyngre än andra proppar är jag osäker på. En hög-rake propp är gjort för hög toppfart. Som typ amerikanska bass-boats som skriker ut i 60 knopo till de bästa fiskeplatserna. Motsatsen är lågrakes 4-bladiga proppar som är bra på att slita upp vattenskidåkare, även om det är svärmor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser