Wind_Rode 0 Postad 7 September , 2013 Har kommit ganska långt i mina uppgraderingstankar och Grand Banks 32 ligger kvar i topp. Har lusläst internet om dessa båtar och bildat mig en uppfattning om både för och nackdelar, men jag har endast vait ombord på en båt och det var över 4 år sedan. Tyvärr så finns det bara en till salu i Sverige för tillfället och den är inte rätt för mig på flera plan så att kontakta den säljaren och leka spekulant är inte så intressant. Så min fråga till Er är ifall ni äger eller har ägt en Grand Banks 32, eller kanske känner någon som äger en kan ge mig lite mer info? Jag skulle väldigt gärna kliva ombord på en och och få bilda mig en känsla och kanske samtala lite med ägaren. Tacksam för Er hjälp! Jag befinner mig i Stockholmsområdet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 7 September , 2013 Hos JF-Marin i Malmö finns en Trawler till salu. Den ägs av en fd kollega till mig som var pilot i det bolaget jag jobbade i. Jag har varit ombord en gång och jag säger bara detta; wow, trippel wow. Finns den kvar, kolla. Allt är så himla perfekt och utrustningen är guda sänd! P.s. Nej, har inget med firman att göra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 7 September , 2013 Kollade för skojs skull JF-marins sida men tyvärr än den såld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 7 September , 2013 Jag vet ingenting om GB32 men har bra koll på 36:an Tror att känslan och bygget är det samma. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 8 September , 2013 Jag vet inte en skvatt om Grand Banks, annat än att det är stiliga båtar... Men är det inte som Vespor? Vespa blir mer som ett samlingsnamn på typen av fordon, men de tillverkas av ungefär femtio olika firmor. Grand Banks är väl amerikanskt? Som kopierades av olika varv i Asien? Och inte som sämre alltid kan jag tänka mig. Dvs med all respekt för US Coast Guards märkning och övervakning av båtar så vet jag numera att de amerikanska tillverkarna ibland förenklar lite väl mycket? Ibland alltså... Ännu mer sånt i Asien. Men å andra sidan ligger en del av världens bästa varv i Asien? Dvs kan vara bättre än amerikanska båtar. Eller mycket sämre... Som en synpunkt bara, dvs att du får en besiktning till stånd. Plus att du löser frågan om framtida CE märkning genom att välja en båt som fanns inom EU eller EES gränser sommaren 1998, då behöver båten inte CE märkas helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 8 September , 2013 Alla GB som är gjorda efter 1974 är tillverkade i Asien. GB är kvalite helt igenom. Har ägt en del båtar och jag kan säga att inga andra båtar jag har sett har gått att jämföra faktiskt. Helt rätt att det finns ett antal andra märken typ Euro banker, island gypsy och jag tror att en del av dessa är riktigt fina dom med men som sagt det har jag ingen erfarenhet av. Samlingsnamnet för dessa båtar är Trawler. Jag tycker helt klart att du ska köpa en GB då det som sagt är fantastiskt välbyggda båtar. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wind_Rode 0 Postad 9 September , 2013 Tackar för tips och kommentarer! Jag har tittat runt en hel del och visst finns det en del olika trawlers runt omkring men jag har inte hittat någon som passar våra behov bättre; varken ny eller gammal. 32:an är inte jättestor men det är ändå stora ytor och en båt som inte blir otymplig för två att hantera. Och enligt mig så är proportionerna väldigt bra så det blir en vacker båt. Vad jag läst mig till så är den också väldigt sjövärdig, något som vi uppskattar då det blåser lite. Den har några svaga punkter så som bränsletankar och fönster som man bör kika noga på. Jonke_66: Då har vad jag förstår en 36'a? Om du har lust vore det kul att höra lite om dina synpunkter på din båt, kanske via pm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 9 September , 2013 Tjena, Ja jag har en 36:a samma problemområden skulle jag tro. Tankarna är viktigt att ha koll på då dom rostar på ovansidan. Ska man byta dom måste dom skäras ner på plats och det är nog inte så kul. Fönsterna är ett standardproblem men bara man håller efter dom så är det ingen stor sak. Skicka ett mail till mig här på mg så skickar jag dig min riktiga mail.. http://grandbanksowners.no Här kan du hitta lite info.. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wind_Rode 0 Postad 10 September , 2013 Jonas: Jag har skickat ett pm till dig här inne på forumet, vet inte om det kommit fram dock? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser