Gå till innehåll
måndag 27 maj 2024
c505

Tvåtaktsolja

Rekommendera Poster

Så kommer det här upp ännu en gång. Jo, jag vet att detta har diskuterats mycket men har några frågetecken kring det här som inte jag fått svar på. Förr blandade man 4 % i tvåtaktare med de oljor man fick tag och det rök och luktade därefter. Med de nya oljetyperna räcker 2%, tydligen 1% på vissa motorer. Jag som har en gammal Johnson 6hp från -69 och blandar 2% enligt rekommendationer från oljetillverkaren.. Det är med andra ord oljans kvalite som styr blandningen och inte rekomendationerna från motortillverkaren, det har hänt en hel del med smörjmedel sedan 1969.

Kommer då till det här som jag undrar över. Min gamla 6 hästars Johnson ryker en hel del, speciellt när den är kall, inget onormalt så sett. Jag har använt Statoils och Mekonomens utombordarolja och blandat 2%.

Min båtgranne har ett syskon till min motor, en liten Evinrude i ungefär samma ålder. Den ryker betydligt mindre än min och han kör på Biltemas olja.

Kanske beror det helt enkelt på min motor, en snart antik konstruktion som kanske inte borde diskuteras i sammanhang när det gäller olja och rök. Egentligen är det kanske så mycket att bry sig om men det ändå lite det där att det syns och luktar.

Jag har fått rådet att prova Valvoline, ska tydligen vara det bästa. Ska jag lägga mer pengar på att prova fler oljor? Vågar jag minska oljemängden i blandningen till 1% ? Tacksam för lite tankar och kommentarer kring det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din gamle Johnson är säkert inte konstruerad för att vara särskilt bensinsnål. Har för mig att deras 2takts 6a ger mest utsläpp i förhållande till effekten jfrt med andra snurror i samma storlek.

Men den är behaglig att köra pga ljudet jämfört med andra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

snåla inte in för mycket om inte vevstakslagren är av nållagertyp som på de flesta moderna 2taktare.låt det ryka lite, så du vet att det smörjer. Gamla motorer hade vanligtvis bronchbussning i lilländan på vevstaken o fordrade mer smörjning. Även axeltätningarna behöver smörjning speciellt den övre und svänghjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, där ser man. Tack för länken som avhandlade ungefär vad lag letat efter utan hitta. Har hört lite vaga påpekande från folk om att de äldre motorkonstruktionerna krävde högre oljeinblandning men ingen har vetat säkert.

Bränsleförbrukning är inte det jag tänker mest på, tar inte lång stund att komma ut till fiskeställena i viken och där kör jag inte med motor. Min fråga var det här med rökutvecklingen, kanske blev ett misstförstånd i min fråga                                                                                                                         Anledningen till att jag inte provat Biltemas beror på att jag har 6 mil att åka dit och redan har två flaskor olja stående. Jag var mer inne på om det fanns vissa oljor som ger mindre rökutveckling. Tänker på grannens Evinrude som väl är likadan motor som min Johnson och den ryker betydligt mindre men som jag skrev kanske det beror på just min motor.                                                                                              

Om jag då gör ett försök att vända lite på frågan och rikta den till de som har äldre motorer som den här. Någon mer måste det väl finnas därute.

Vilken olja och vilken oljeblandning kör ni på och ser det ut med rökutveckling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i alla år varit noga med att för det första använda 2-taktsolja för Utombordare.

Ej olja till motorcyklar, moped, röjsågar o.dyl eftersom utombordaroljan koksar mkt mindre och verkar vara av högre kvalitet.

I år hitta jag inte den svarta Texaco-flaskan med röd kork jag brukar köra med :(

Det stod några andra flashiga buteljer på hyllan till hutlöst pris, varpå jag åkte runt till några amdra butiker utan att hitta ngn.

I ren desperation, gick jag då ifrån uråldriga principer o tog första bästa olja jag såg.

Motorsågsolja...-känns sådär men till den gamle stenkrossen jag åker med i år, en Penta 6 hästare från början på 70'talet får det duga.

Jag blandar alltid 2% noga utan att ge den ngn 'extra hutt' därför att jag inte tror på det där med 'hellre för mkt än för lite..'

Den här: http://www.husqvarna.com/se/forest/accessories/tillbehor-motorsag/tvataktsolja,-ls/

För en gång skull tror jag på reklamen som säger 'extremt goda smörjegenskaper' då motorn fick min 4 meters plasteka påtagligt snabbare över planingströskeln.

'Low smoke' , ja, det kan man säga, enda gångerna det går att få den att ryka, är när den stått oanvänd några veckor och bensinen(men inte oljan) i förgasaren har torkat.

När man pumpat fram soppa i förgasaren blir det ju således 'dubbelt' med olja när oljeblandad bensin blandas med dropparna olja som blivit ståendes i förgasaren sen sist, då ryker den ett par minuter men sen inget alls.

 

Tagen av oljans förträfflighet i min motor, gav jag min gräsklippare från 2007 en slurk i bensinen att suga på. - Vilken komp !! Högt blött gräs är ingen match längre minsann, rena Slick50 behandlingen , haha.

De som nu känner sej manade att skriva en domedagsprofetia om det tokiga med detta, råds att testa själva på valfri gammal skitmotor först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...