Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
Gäst Sölve

vattenskidor?

Rekommendera Poster

Gäst Sölve

Har en styrpulpet på 4 meter, hur stor motor behöver jag för att dra vattenskidor med en kroppsvikt på 90 kg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt? (Inte för att just jag kommer att kunna svara på frågan, men ditt svar kanske kan underlätta för de som vet lite okm vattenskidor.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på kroppsvikten så över 50Hk iaf. Ju högre desto bättre om du inte är erfaren vattenskidåkare och kan dra upp dig själv med en svagare motor. Fast med en 4metersbåt så kan det ju bli farligt med för sto motor också....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag har åkt efter en Särki 4.3 m med 40 hästars yamaha Jag vägde 87kg på den tiden Nu åker jag efter en flipper 535 med 60 hästars Evenrude Nu väger jag mer…. Det räcker med 40 hästar ,hels med tre cylindar.(bättre vrid) Lycka till m.v.h. Anders.

post-3406-1394234344,8877_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, det viktiga är att båten planar snabbt och att det finns effekt för att den kan åka fortare än drygt 20knopp. Alltsä drygt 40hk skulle jag tippa på att du behöver, det är vad jag hade på min inann och den hade inga som helt problem o dra upp mina 50kg, jag tror jag kunde tagit ett antal mer utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en som var ute med en Ryds, (Rydsfantaster, ta inte illa upp nu) tror det var en 430 GTS eller vad den nu kan tänkas heta, med en 40 hästars Yamaha bak på. 4'a eller 5 pers i båten och en på skidor efter. Såg ut att gå hur lätt som helst när han skulle dra upp. Nu hör det väl till att ett par av de i båten var små söta flickor och såg inte ut att väga speciellt mycket, men ändå! Blev faktiskt lite imponerad av vad den motorn klarade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för motor då? Om du har runt 40-50 hk kan du ju prova och se vad som händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...