Gå till innehåll
söndag 25 maj 2025
teimar

volvo penta problem

Rekommendera Poster

tjena,jag har 2 stycken motorer av märket volvo penta,en 40 hk och en 50 hk.

jag har samma problem på båda motorerna,dom startar fint och går fint,men bara i några minuter.man kan gasa fullt ut,men som sagt bara i några minuter,sen stryper dom sig själva och det går inte att starta dom på kanske 1 timme.

de jag har fått höra av några som är välkännda med båtmotorer och penta,så kan de va att det är tätt i hålen där han tar vatten,så den kyler inte.

men jag tänkte kolla här ifall nån har samma problem och har fixat det,skulle vara kul att få igång nån av motorerna när vi har en fin styrpulpet som passar bra för både lek körning och fiske.

tack på förhand smiley

det är en volvo penta 400

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall alltid börja med att kolla de enkla och billiga felen :-)

Jag antar att det är fråga om tvåtaktsutombordare...

Om symptomen är de samma med båda motorerna kan man anta att felet finns mellan tanken och motorn. Det kan ju vara så enkelt att luftskruven i tanklocket är stängd, då bildas vacuum i tanken och då orkar inte bensinpumpen suga upp bensin. Kan också vara så att bensinslangen eller blåsan har svällt igen, gammalt gummi brukar ha den egenskapen. Testa att byta alla bensinslangar och blåsan.

Om det är ett kylproblem så borde motorn vara så het när den stannar att man inte kan ta på tex topplocken utan att bränna sig.  Överhettade motorer brukar också lukta varmt och osa. Om motorn fortfarande går att dra runt som vanligt efter att den har stannat är det knappast fråga om värmenyp. Vet inte om det finns skvallerstråle på de där motorerna men vanligtvis finns det ett litet munstycke bak på motorn där det rinner ut en vattenstråle när motorn går, kommer inget vatten är det dags att byta impeller (vattenpump). Munstycket till skvallerstrrålen kan vara stockat, peta rent med en ståltråd.

Edit:

Finns ju en termostat på de där rackarna också, om motorn stått länge oanvänd kan den ha fastnat.

En youtubevideo på hur det skall se ut med skvallerstrålen:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa att plocka bort termostaten och kör utan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...