letarbatca38fot 0 Postad 11 Juli , 2013 Undrar om det är någon som har något bra att tipsa om hur säkert det är att köpa en motorbåt från 1986 med tamd 60 i. Var ligger faran med dessa motorer och hur är kvaliten ? Vilken motor på land svarar för samma beteckning ? Tacksam för hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oksailor 14 Postad 11 Juli , 2013 Hej tamd 60 är rejäla lågvarviga dieslar med lång livslängd. Förmodligen bland de bättre som Volvo Penta tillverkat. Inte en massa elektronik som kan krångla. Satt väl oxå i lastbilar under benämning TD 60 tror jag. Om man bara sköter service med olje och filterbyten + impellerbyten bör de hålla i många år till. Är väl inte de mest bränslesnåla motorerna som finns men pålitliga. Hur många timmar har motorn gått. Det satt ofta TAMD 60 i olika versioner (TAMD 60C på 255 hk) i Storebro båtar vilket väl delvis talar för bra kvalitet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knak 3 Postad 12 Juli , 2013 Har 2st TAMD60B från -81 i min båt. Sjösatte igår och dom startade direkt. Mina har gått 2700tim. Enligt en lastbilsmek, behöver man inte röra dom innan 6000tim. Bra motorer, starka och med lågt varv. Jag åker i ca 9knop med en 12ton Princess och då drar dom ca 2-3liter/distans totalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser