Gå till innehåll
tisdag 09 september 2025
knauande

Startproblem Suzuki DT28 -81

Rekommendera Poster

Hej,

Jag och min son köpte en båt med en 28hk Suzuki DT28 -81, utombordare med startmotor, i förra veckan av ett dödsbo.

Vi sjösatte båten och efter lite trixande så fick vi igång motorn och körde på lågt varvtal en stund. Efter det så gasade vi på och fick efter en stund motorstopp. Startade motorn igen och körde vidare på lågt varvtal. Efter en stund, ca 10 minuter, så dog motorn och gick inte att starta. Vi rodde in den till bryggan och återkom efter 2 dagar. Motorn gick igång, småtjurigt, och jag gav mig ut och körde.

Efter en stund så gav jag motorn mer gas och körde några minuter. Efter det saktade jag ner och hörde strax efter hur motorn tappade varv för att sedan dö. Rodde tillbaka igen.

Dagen efter provade jag att starta motorn igen, den gick igång men dog sedan. Efter det gick den inte igång mer.

Jag var vid båten idag igen och försökte starta den. Motorn tänder och går en liten stund sedan tänder den inte mer.

Det jag gjort hittills är: Bytt till helt fräsch bensin, kollat och rengjort tändstiften (fuktiga av bensin efter att ha försökt starta), gjort en okulär kontroll av elkablarna.

Efter ett antal startförsök så kommer det ut bensin genom insuget på förgasaren.

Någon som har en ide vad jag ska kolla på nu?

Tack på förhand för eventuella tips

/Uffe

post-10025401-1394237568,6873_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylde den..? Jag tycker det låter som den kan ha nypt pga utebliven kylning. Verkar va en trevlig blå färg på blocket, är färgen svartbränd på topplocket behöver du nog inte ens bry dej med ett kompprov, annars hade jag börjat med det. För övrigt hoppas jag att jag är inne på helt fel spår ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för tipset. Har för mig att det kom en vattenstråle tillsammans med avgaserna när jag körde men det kan vara läge att kolla impellern. Det som skulle tala emot en knipning är att startmotorn drar runt motorn utan några problem.

Det känns mer som att motorn inte får nog med luft.

Jag hittade två skruvar som ska ha med luftblandningen att göra. Den ena, på ovansidan av förgasaren är fullt nedskruvad. Om jag vill öka lufttillförseln hur gör jag då?

Ha en underbar dag på sjön :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...