Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Vicke

Lauan

Rekommendera Poster

Kan någon själ förse mig med lite info om lauan och/eller lauanplywood? Framför allt vill veta vikten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikten är ungefär den samma som en vanlig furuplyfa i samma format. lauanen är ju aningens röd. vad ska den vara till för ändamål?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Lauan kallas också meranit eller fillipinsk mahogny. Vanligtvis svarvad. Tyvärr brukar lauan inte alltid vara lauan. Plywooden är en billig plywood och för att hålla nere priserna har tillverkaren rätt att välja mellan ett 20-tal olika tropiska träslag. Man brukar skilja på vit och röd lauan. Därför är det svårt att svara på vad plywooden väger. Vanligtvis väger den 5 -600 kg/m3. Hur har du tänkt använda den? Det finns alternativ. Hälsningar Loope

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vikten är alltså lägre än både hos gran och furu vilket är mycket, mycket bra!! Jag är ute efter ett material som inte väger någonting. Problemet (det självklara) är att det får inte heller kosta någonting :-) Materialet (om det blir plywood eller skummad PVC) hade jag tänkta att måla, fanéra eller klä med någon slags laminatl, typ 1-2mm tjockt för att få en bättre finish. Hade helst velat ta teak faner men 250 SEK/m2 är ganska dyrt, tycker jag. Vad har du för förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Vad skall du använda skivorna till? Det finns skivor som är ännu lättare. Fuma. Men dessa är inte lika rötbeständiga. Det är samma skivor som används i CB 365. Du behöver inte betala 250:- m2 för teakfanér. Ring ESB i Väst. Dom kan hjälpa dig. loope

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kontakter, kontakter, kontakter! Det är vad forumet är till för och inte till för att bråka om impellrar från biltema ;-) Jag skall ha skott inne i ruffen. Allting kommer att vara under tak. Kom gärna med 100 000 förslag till!! En fråga, vad är CB 365?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen CB 365 är en relativt ny segelbåt ritad av Carl Beyer. Båten är byggd för att vara extremt lätt och snabbseglad, men ändå passa för familjen att semestra i. Den byggs i Lysekil men jag minns inte varvets namn. Båten ställdes ut på mässan i Göteborg och jag tror den kommer med på Stockholmsmässan också. Men jag är inte säker. Om du verkligen jagar vikt bode du fundera över fumaplywood. Priset är något högre än för lauan men inte mycket. Problemet är att skivorna slår sig lite mer än lauan. Men skall du skruva fast dom spelar det nog ingen roll. Skivorna väger ungefär 300 kg/m3. Loope

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst F.A

CB -grym! Om du ändå skall yt beh spelar det ingen roll om den inte är rötbeständig,det blir den när du laminerar med epixi!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på att det är epoxi jag väljer om jag skall laminera skivorna. Det finns säkert oika trälimsorter som håller för mitt endamål. Epoxi är dyrt och väldigt kladdigt, sedan att de överlever mig har inte jag någon nytta av!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, mycket intressant! Har du något tipps på en billig återförsäljare??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men du vill kanske handla i närheten av din bostadsort. Var finns du? Loope

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trosa, Södermanland. Pendlar till Sthlm dagligen. Men avståndet är inga problem, vi har ju posten kvar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Om avståndet inte är något problem tycker jag återigen att du skall kontakta ESB i Väst. Finns i Göteborg. Jag har inte telefonnumret, men det tror jag du fixar ändå. Det är inte så många som har fumaplywood men han har det. Ett tips att hålla i minnet är att urvalet av olika marina tillbehör är större på västkusten. Av den enkla anledningen att de flesta båtvarven ligger där. Lycka till Loope

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jora, jag hittade ESB redan igår kväll.. Skall ringa dit på måndag och höra. Vad var det där med gran då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan nog ringa nu om du vill. ESB har detta som extraknäck och svarar oftast även under helgerna. Gran???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, i ett annat inlägg skrev du: Gran! Oj, oj, oj...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Rörelsen eller svellningen i gran är ungefär 3 gånger större än i ex. teak. Det betyder att limmade skarvar och kanter blir svåra att få täta vilket i sin tur kan leda till fuktinträngning. Dessutom är det svårt att få tag i gran som har en bra yta och är limmad i flera skikt. Gran används normalt bara i enkla byggkonstruktioner eller emballage. Kärnan är oftast porös och känslig för fuktinträngning. Vad jag menar är att det vore synd att chansa med ett billigt material för att efter några år bli tvungen att göra om alltihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Svenning

Du hittar info om CB365 på www.nicanders.se Se och njut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...