Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
yorgen

Vattenkyld/luftkyld Volvo Penta 90

Rekommendera Poster

Jag köpte en liten utombordare Volvo Penta 90 (9hp). Min fråga är om det finns luftkylda varianter på dessa motorer? Hittar nämligen inget hål för vattenstrålen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis en sån åker jag med iår också. Det finns ett hål, fast pyttelitet på styrbord sida i 'blocket' under. Först trodde jag att det var läck i packningen där...'aja, skit samma, det blir ju som skvallerstråle ändå' tänkte jag, men såg vid närmare titt att det faktiskt sitter ett litet, kanske 1mm's hål där.

För det mesta hänger det bara en vattendroppe där men ibland blåses skräpet i hålet ut o strålen är stark o fin :)

Vilka fartresurser har du och på vilket båt, kan jag ju passa på och fråga då ?

På min har förgasaren lagt av på så jag har stoppat dit en mindre från en Penta 60 vilken ger 13 knop på min rangliga plasteka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, jag ska ut och leta och se om jag hittar hålet. Motorn har inte varit igång på några år så det är säkert igensatt. Vet inte hur mycket jag vågar köra motorn utan kylning utan att riskera att den skär...

Samma här, den ska sitta på en plasteka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen, jag hittade hålet! Det var helt igensatt... hade inte hittat det utan hjälp :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...