Lufto 0 Postad 27 Juni , 2013 Hej alla! Jag vill kontrollera/ställa tändning på nämnd motor. Clymer-manualen för Mercury/Mariner säger i princip: -Starta motorn, lägg i växel och kör på 5000-5500 varv och checka med stroboscope mot svänghjul. (ca 30 graders förtändning här) Tack för den....då dom kör i stora bassänger. ------------------ Javisst...eller hur? Gör jag det i tunna eller på öppet hav så blir det veckans snackis på youtube. Jag förmodar att en rent MANUELL spjällgasning i friläge inte gör att oljetillförsel sker. (Har rivit insug ett par ggr, men minns f-n inte hur det regleras...olja då..., därav misstanke om rekommenderat tillvägagångssätt) Har bytt tändtrigger nyss (under svänghjul) och upplever att motorn inte är lika rapp längre. Kan ha klantat mig på något sätt. Därav önskemål om tändinställning.....på ett SMARTARE sätt. Ni som meckat mycket Mecury 80 (MY-87) 3 cyl. Har ni något smidigare tillvägagångssätt/tips att bidra med avseende tändinställning? Edit:: Överväger starkt att konvertera till oljablandad soppa och slita loss all olje-inblandningsautomatik. Tryggare. Mvh Lufto Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser