Daniel82 0 Postad 5 Juni , 2013 Hej. Är nybliven båtägare, för första gången i mitt liv. Puhu säger jag, bil kan man köra och mecka med, men att köra båt och fixa med utombordare, det var inte så lätt som jag trodde hrmhrm, jag har verkligen tagit mig vatten över huvudet. Jag har stött på problem direkt som bara ger mig huvudvärk. Antigen är det något fel på motor, som vi missade helt vid köpet, eller så är det bara jag som misshandlar den totalt. Motorn är en mercury 2-takt 40 hp 2004 Problemet är att motorn får ständiga kärringstopp. Motorn dör på tomgång i neutralläget, känns som tomgången går för lågt.. Vid kallstart får vi choka för att inte motorn sakta ska dö, och dör den blir den bara sur och vill inte starta mer. Problemet jag då stöter på är att motorn hinner dö, medans jag försöker lägga in en växel och gasa och det hela slutar med ett kärringstopp. Jag har provat att växla och sen gasa snabbt /långsammare, men problemet är ju att motorn börjar hacka och vill dö innan jag hinner få i gas, när jag går från N-läge till F-läget. När vi väl kommer iväg och jag får in F-växeln och motorn drar iväg utan att dö, då går motorn fint. Men går vi ner i lägre hastigheter så hör man att motorn är på väg att dö.. Vore tacksam för hjälp, råd, möjliga fel, och ev återgärder. . Jag ångrar det här båtköpet totalt, så jag är på gränsen att ge upp den här drömmen och sälja av skiten direkt haha, menmen alla har väl varit nybörjare någongång, så lite hopp finns det. Är det någon som känner till något båt/motor firma i GBG, som kan komma ut och göra fel sök på plats alt reparationer på motorn i sjön, utan att det kostar en hel förmögenhet!?.. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 5 Juni , 2013 Håll ut ett slag till! Bättre att den dör på tomgång än att den där när du drar på - det känns billigare så. Hur uppkom felet/vad hände dessförinnan? Det låter otroligt men det kan ju vara så enkelt som en snålt ställd tomgångsskruv om det varit så helatiden. Beter den sig olika när den är varm vs. kall? Har du varit på någon blandarskruv och snurrat? Kan även vara en felande bensinpump - min erfarenhet av två spräckta membran i pumpen är att det går bra när man drar på lågvarv är de ren omöjliga. I övrigt kan det dra tjuvluft i soppaslang/blåsa från tank till motor - är blåsan hård eller mjuk när detta sker? Men först av allt skulle jag ha isär förgasaren och leta efter igensatta munstycken, förslagsvis det för lågfart om det finns separerade sådana i din förgasare. För att utesluta tändningsfel och bekräfta ett eventuella bensintillförselfel kan du göra det lätt för dig genom att antingen studera ett par torra stift/cylindrar utan oförbränd soppa, eller helt enkelt mata på med startgas i förgasaren när den beter sig tjurigt och se om den varvar upp så mycket som trotteln bör tillåta. Gör dessa enkla kollar innan du ringer upp en stressad båtmek. Edit: tillägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 7 Juni , 2013 en annan enkel sak är att du kollar att tändstiftet är som det ska, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 79 Postad 8 Juni , 2013 Jag hade liknande problem med min murkla. Rengöring av förgasarna gjorde susen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser